PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
BOOK CHAPTER (293-303)
Art therapy as a remedy for coping with difficult situations - theoretical and practical aspects
 
More details
Hide details
1
Akademia Bialska im. Jana Pawła II
 
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Introduction: It is well known that the modern pace of life, information overload and responsibilities often overstretch a person's resilience, who finds it increasingly difficult to find harmony within himself and with other people. Whatever the sources of man's life and spiritual dilemmas and aspirations may be, one thing is certain: they result in a growing interest in various types of therapy, including art therapy. Therefore, the aim of this article was to present art therapy in terms of its role in helping a person, especially in difficult situations or the presence of personality and environmental difficulties. Material and Methods: The article is a review and a type of qualitative research with a content analysis method was used to obtain source material. Scientific databases such as Google Scholar, Scopus, Web of Science and Pub Med were used. Results: The analysis of the collected source material made it possible to realise the intended goal and to find out examples of the practical application of art therapy with people in need of support, with disabilities, with depression, with communication problems, with withdrawal, or in relieving stress and tensions. Conclusions: Consciously applied art therapy activities are an attractive and effective working method not only for therapists, but also for other professionals, and the offer of extending art therapy competences by various forms of art therapy aimed at supporting human development and creativity is finding more and more supporters. Therefore, drawing attention to this area of research encourages reflection and the continuation of research.
INFORMATION ABOUT ANTI-PLAGIARISM CHECKING AND PEER REVIEW
Article has been screened for originality
 
REFERENCES (32)
1.
Borowska-Beszta, B. (2012). Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
 
2.
Bugajska-Bigos, I. (2018). Arteterapia i sztuka w terapii. Eruditio et Ars, 1(1), 72-86. Pobrano z: https://open.icm.edu.pl/handle... (dostęp:11.05.2025).
 
3.
Gładyszewska-Cylulko, J. (2011). Arteterapia w pracy pedagoga. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.
 
4.
Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
 
5.
Józefowski, E., Florczykiewicz, J. (2015). Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki. Wocław: Drukarnia JAKS.
 
6.
Kalinowska, A. (2021). Arteterapia jako forma aktywizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Raport z badań. Pobrano z: https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh... 2353-7426-year-2021-volume-1-issue-15-article-34ba0785-9cdb-3b16 aa70-35c317c9c3d1(dostęp:12.04.2025).
 
7.
Karolak, W. (2014). Arteterapie. Język wizualny w terapiach twórczości i sztuce. Warszawa:.
 
8.
Wydawca Difin.
 
9.
Konieczna, J.E.(2007). Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.
 
10.
Korbut, A.(2016). Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce,11,3(41), 267-280. https://doi.org/10.35765/eetp.....
 
11.
Kowal, A., Borowik, G. (2011). Arteterapia w medycynie i edukacji. W: W. Karolak, B. Kaczorowska (red.), Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych (s. 15-19). Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
 
12.
Kuciapiński, M. J. (2013).wpływ arteterapii na rozwój osobowy dzieci w wieku przedszkolnym, Pedagogika Rodziny, 3/3, 17-35.
 
13.
Linek, A. (2012). Arteterapia – poznanie i wyrażanie siebie. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ, Nauki Humanistyczne, 4, 83-94.
 
14.
Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna.
 
15.
Wydawnicza ,,Impuls”.
 
16.
Malchiodi, C.A. (red.) (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis.
 
17.
Marek, E. (2004). Arteterapia jako metoda wspomagająca pracę wychowawczą W: M. Knapik, W. Sacher (red.), Sztuka w edukacji i terapii. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
 
18.
Minczakiewicz, E.M.( 2011). Media w kształtowaniu świadomości i postaw społecznych wobec niepełnosprawnych. w: E. Musiał, I. Pulak (red.), Człowiek. Media. Edukacja. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
19.
i postaw społecznych wobec niepełnosprawnych. w: E. Musiał, I. Pulak (red.), Człowiek. Media. Edukacja. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
20.
Moon, C.H. (2002). Studio art therapy. Cultivating the artist identity in the art therapist. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
 
21.
Odoj, G., Odoj, D. (2017). Terapia przez sztukę w środowisku osób niepełnosprawnych intelektualnie. Przykład Stowarzyszenia Pomocy Niepełnosprawnym Skarbek w Mysłowicach. Nauczyciel i Szkoła, 2,(62),103-120.
 
22.
Popek, S. L. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
 
23.
Rozmysłowicz, P. (2005). Arteterapia jako metoda korygowania zaburzeń emocjonalnych. W: L. Kataryńczuk-Mania (red.), Metody i formy terapii sztuką. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
 
24.
Rudowski, T. (2014). Arteterapia – inspiracje i wartości. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia.
 
25.
Sickova-Fabrici, J. (2010). Basic art therapy. Bratislava: Atelier Choma.
 
26.
Sikorska, A. (2016). Arteterapia w leczeniu depresji dzieci i młodzieży. Pobrano z: https://sensarte.pl/arteterapi... (dostęp:18.05.2025).
 
27.
Steliga, A. (2016). Arteterapia w przedszkolnej edukacji a twórczy samorozwój dziecka. W: I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Pomiędzy dwiema edukacjami. Dziecko/uczeń wobec czasu zmiany (s. 239-255). Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP w Łodzi.
 
28.
Szulc, W. (2011). Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki. Warszawa: Wydawca Difin.
 
29.
Szulc, W. (2015). Arteterapia – terapia dzięki sztuce. W: I. Bugajska-Bigos, A. Steliga (red.), Współczesna arteterapia. Aspekty teoretyczno-praktyczne (s. 13-29). Nowy Sącz: Nova Sandec.
 
30.
Tyszkiewicz, M. (1994). Psychologia ekspresji. Stymulacja twórczości pacjentów psychiatrycznych. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiego Towarzystwa Naukowego.
 
31.
Urbaniak, A. (2010). Arteterapia i terapie kreatywne uzupełniającą formą pracy psychologiczno-pedagogicznej wobec osób z niepełnosprawnością. Przegląd Terapeutyczny, Nr 8, 1-17.
 
32.
Wikieł-Dudała, A. (2015).Scenariusz warsztatu arteterapeutycznego ,,Stawanie się – autoportret symboliczny” dotyczący kształtowania osobowości. Student Niepełnosprawny Szkice i Rozprawy, 15(8), 221-226.
 
Journals System - logo
Scroll to top