PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
BOOK CHAPTER (348-361)
The Evolution of the Human Resources Function in Contemporary Companies: A Case Study
 
More details
Hide details
1
Uniwersytet Gdański
 
 
KEYWORDS
ABSTRACT
The aim of the article is to analyze the implementation of the human resources function over the last decade. The first part of the article examines the evolution of the human resources function from its inception up to contemporary times. The second part analyzes the changes in the implementation of the human resources function over the last decade in the form of a case study of a selected company. A triangulation approach was used, employing the following methods: analysis of relevant literature, participant observation, and analysis of organizational documentation. The third part analyzes whether, and to what extent, the implementation of the human resources function in the studied company is consistent with the contemporary phase of development of this function described in the literature and with the requirements of the environment. The results of the study showed that the changes in the implementation of the human resources function in the analyzed organization over the last decade are consistent with the development phase of the personnel function described in the literature but are insufficient in the face of dynamic changes in the environment.
 
REFERENCES (23)
1.
Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), s.29.
 
2.
Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s.69.
 
3.
Czubasiewicz, H. i Antonowicz, A. i Antonowicz, P. (2019). Dysonans relacyjny pomiędzy Oczekiwaniami pracodawców a pracowników versus zarządzanie rozwojem współczesnych organizacji. w: H. Czubasiewicz (red.), Wyzwania zarządzania zasobami ludzkimi a rozwój przedsiębiorstwa, wybrane uwarunkowania (s.9). Gdańsk.
 
4.
Czubasiewicz, H. (2021). Rola służb personalnych w zarządzaniu, w: H. Czubasieiwcz (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie, 2021.
 
5.
Filipowicz, G. (2014). Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Wolters Kluwer, s. 46,63.
 
6.
Flick, U. (2011). Projektowanie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 58.
 
7.
Golnau, W. (2004) (red.). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: CeDeWu, s. 26.
 
8.
Jamka B. (2011). Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie - zasób czy kapitał? Od zarządzania kompetencjami do zarządzania różnorodnością. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, s.206.
 
9.
Kopertyńska, M.W. (2021). Podejście do motywowania pracowników w perspektywie 40 minionych lat. w: A. Miś (red.), 40 lat HR w Polsce. Koncepcja, ewolucja, rozwiązania (s. 140). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
 
10.
Korzyński, P. (2021). E-zarządzanie i przywództwo. w: A. Pocztowski, A. Rakowska, A. Sitko-Lutek (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi w Polsce (s.323), Warszawa: Wolters Kluwer.
 
11.
Król, H. (2006). Transformacja pracy i funkcji personalnej. w: H. Król, A. Ludwiczyński. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s.46.
 
12.
Listwan T. (2010). Przedmiot, ewolucja i znaczenie zarządzania kadrami. w: T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami (s.241). Warszawa: C.H. Beck.
 
13.
Pawlak, Z. (2011). Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Warszawa:Wydawnictwo Poltext, s. 11.
 
14.
Pocztowski, A i Miś, A. (2000), Analiza zasobów ludzkich w organizacji. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, s.41.
 
15.
Pocztowski, A. (1998). Zarządzanie zasobami ludzkimi, zarys problematyki i metod. Kraków: Antykwa, s.12.
 
16.
Pocztowski, A. (2003). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: PWE, s.45.
 
17.
Pocztowski, A. (2004). Funkcja personalna w przedsiębiorstwach funkcjonujących w nowej gospodarce. w: Z. Wiśniewski (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach nowej gospodarki (s.57). Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
 
18.
Skrzypek, E.(2001). Zarządzanie wiedzą jako podstawa efektywności zintegrowanego systemu zarządzania przedsiębiorstwem, w: Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska.
 
19.
Sectio H, Oeconomia. Vol. 35, Lublin: s.223.
 
20.
Tyrańska, M. (2009). Strategie personalne we współczesnych przedsiębiorstwach. w: Zeszyty naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły ekonomicznej w Tarnowie, nr 2(13)/2009 T. 2, Tarnów: s. 353.
 
21.
Wątroba, W. (2022). Pokolenia w społeczeństwach postkapitalistycznych, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, s.129.
 
22.
Wiernek, B. (2006). Personel firmy jako zasób strategiczny. w: L. Zbiegień-Maciąg (red.), Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem. Kraków: Wolters Kluwer, s.82.
 
23.
Żarczyńska-Dobiesz, A. i Chomątowska, B. (2014). Pokolenie Z na rynku pracy- wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. w: Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Nr 350. Wrocław: s.408.
 
Journals System - logo
Scroll to top