PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
BOOK CHAPTER (157-170)
Depression in preschool children - early symptoms, diagnosis and intervention options
 
More details
Hide details
1
Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
 
 
KEYWORDS
ABSTRACT
According to the World Health Organization (WHO), depression is an increasingly common disease among modern humans. The growing scale of this problem affects not only adults but also, more frequently, children. Depression among preschool-aged children is becoming an increasingly serious challenge for both specialists and society. In Poland, as well as in other countries, emotional dysphoria often goes unrecognized, which can have serious consequences for the development of the younger generation. Objective: The aim of this article is to outline the specifics of depressive disorders among young children, provide general characteristics of depression, methods of diagnosis, and possibilities for intervention, as well as the role of preschool teachers and systemic support in Poland and abroad. A comparison of the situation in Poland with other countries will also be made, citing examples of effective intervention strategies. Methods: The study employed a meta-analysis of publications (research reports, articles) on the topic of childhood developmental trauma. Results and Conclusions: Based on the analysis, it can be concluded that childhood depression is a problem that requires a comprehensive approach, understanding, and support. Attention was drawn to the insufficient knowledge of educators on this topic and the lack of adequate support for early recognition and intervention. Keywords: depression in preschool-aged children, childhood depressive disorders, support for early recognition and intervention, role of preschool teachers, preschool.
INFORMATION ABOUT ANTI-PLAGIARISM CHECKING AND PEER REVIEW
Article has been screened for originality
 
REFERENCES (23)
1.
Arska-Karyłowska, B. (2012). Choroba czy złe samopoczucie? Głos Pedagogiczny, (11).
 
2.
Bilenberg, N. (2007). Lista kontrolna zachowań dzieci (CBCL) i materiały pokrewne: standaryzacja i walidacja w duńskich próbach populacyjnych i klinicznych. Acta Psychiatrica Scandinavica.
 
3.
Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży: żyć, nie umierać – poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin.
 
4.
Jerzak, M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
5.
Goodman, R. (2001). Właściwości psychometryczne kwestionariusza mocnych i słabych stron. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40 (11).
 
6.
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (red.). (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
7.
Kendall, P. C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
 
8.
Komisja Europejska/EACEA/Eurydice. (2019). Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
 
9.
Lintonen, T., Konu, A. I. (2006). Profil dobrego samopoczucia – internetowe narzędzie promocji zdrowia w szkole. Promocja i edukacja, 13(4).
 
10.
Musiał, A. (2007). Depresja - rys historyczny. Psychatria, Psychologia Kliniczna, 7(1).
 
11.
Pużyński, S., Wciórka, J. (2007). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków: UWM Vesalius.
 
12.
Rola, J. (2001). Depresja u dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
 
13.
Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (2010). Psychiatria. T. 2. Wrocław: Elsevier Urban & Partner.
 
14.
Silver, J., Olino, T. M., Luby, J., Hawes, M. H., Carlson, G. A., Klein, D. N. (2021). Reliability and Validity of Preschool Feelings Checklist. Research on Child and Adolescent Psychopathology.
 
15.
Turno, M. (2010). Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
 
16.
Finnish National Agency for Education. (2021). Hyvinvointiprofiili i Varhainen Tuki.
 
17.
World Health Organization. (2025). Depression. Retrieved from https://www.who.int/news-room/... (Dostęp: 10.06.2025).
 
18.
Reach Out and Read. (2025). Child Behavior Checklist (CBCL). Retrieved from https://reachoutandread.org/me... (Dostęp: 10.06.2025).
 
19.
Helsinki City. (2025). Varhainen tuki. Retrieved from https://hel.fi/varhainen-tuki (Dostęp: 10.06.2025).
 
20.
Government of Canada. (2025). Corporate. Retrieved from https://www.canada.ca/corporat... (Dostęp: 10.06.2025).
 
21.
Early Childhood Mental Health Consultation. (2025). Retrieved from https://www.ecmhc.org/ (Dostęp: 10.06.2025).
 
22.
The Incredible Years. (2025). The Incredible Years Parent, Teacher, and Child Programs: Foundations and Future. Retrieved from.
 
23.
https://www.incredibleyears.co...- teacher-and-child-programs-foundations-and-future (Dostęp: 10.06.2025).
 
Journals System - logo
Scroll to top