PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (157-170)
Depresja u dzieci w wieku przedszkolnym – wczesne objawy, diagnoza i możliwości interwencji
 
Więcej
Ukryj
1
Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Depresja według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) jest coraz częściej występującą chorobą współczesnego człowieka. Narastająca skala problemu nie obejmuje tylko osób dorosłych, ale coraz częściej dotyka dzieci. Depresja u podopiecznych w wieku przedszkolnym staje się coraz poważniejszym wyzwaniem zarówno dla specjalistów, jak i dla społeczeństwa. W Polsce, jak i w innych krajach, dysforia emocjonalna wielokrotnie pozostaje nierozpoznana, co może mieć poważne konsekwencje dla rozwoju młodszego pokolenia. Cel: Celem niniejszego artykułu jest nakreślenie specyfiki zaburzeń depresyjnych wśród małych dzieci, podanie ogólnych cech depresji, sposobów diagnozy oraz możliwości interwencji, a także roli nauczyciela przedszkolnego oraz systemowego wsparcia w Polsce i za granicą. Dokonane zostanie również porównanie sytuacji w Polsce z innymi krajami, przytaczając przykłady skutecznych strategii interwencyjnych. Metody: W badaniu zastosowano metaanalizę publikacji (raportów z badań, artykułów) na temat depresji dzieci. Wyniki i wnioski: Na podstawie dokonanej analizy można stwierdzić, że depresja dzieci jest problemem, który wymaga kompleksowego podejścia, zrozumienia i wsparcia. Zwrócono uwagę na niedostateczną wiedzę pedagogów na powyższy temat oraz brak adekwatnego wsparcia w zakresie wczesnego rozpoznawania i interwencji.
INFORMACJE O WERYFIKACJI ANTYPLAGIATOWEJ I RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
 
REFERENCJE (23)
1.
Arska-Karyłowska, B. (2012). Choroba czy złe samopoczucie? Głos Pedagogiczny, (11).
 
2.
Bilenberg, N. (2007). Lista kontrolna zachowań dzieci (CBCL) i materiały pokrewne: standaryzacja i walidacja w duńskich próbach populacyjnych i klinicznych. Acta Psychiatrica Scandinavica.
 
3.
Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży: żyć, nie umierać – poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin.
 
4.
Jerzak, M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
5.
Goodman, R. (2001). Właściwości psychometryczne kwestionariusza mocnych i słabych stron. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40 (11).
 
6.
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (red.). (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
7.
Kendall, P. C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
 
8.
Komisja Europejska/EACEA/Eurydice. (2019). Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
 
9.
Lintonen, T., Konu, A. I. (2006). Profil dobrego samopoczucia – internetowe narzędzie promocji zdrowia w szkole. Promocja i edukacja, 13(4).
 
10.
Musiał, A. (2007). Depresja - rys historyczny. Psychatria, Psychologia Kliniczna, 7(1).
 
11.
Pużyński, S., Wciórka, J. (2007). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków: UWM Vesalius.
 
12.
Rola, J. (2001). Depresja u dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
 
13.
Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (2010). Psychiatria. T. 2. Wrocław: Elsevier Urban & Partner.
 
14.
Silver, J., Olino, T. M., Luby, J., Hawes, M. H., Carlson, G. A., Klein, D. N. (2021). Reliability and Validity of Preschool Feelings Checklist. Research on Child and Adolescent Psychopathology.
 
15.
Turno, M. (2010). Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
 
16.
Finnish National Agency for Education. (2021). Hyvinvointiprofiili i Varhainen Tuki.
 
17.
World Health Organization. (2025). Depression. Retrieved from https://www.who.int/news-room/... (Dostęp: 10.06.2025).
 
18.
Reach Out and Read. (2025). Child Behavior Checklist (CBCL). Retrieved from https://reachoutandread.org/me... (Dostęp: 10.06.2025).
 
19.
Helsinki City. (2025). Varhainen tuki. Retrieved from https://hel.fi/varhainen-tuki (Dostęp: 10.06.2025).
 
20.
Government of Canada. (2025). Corporate. Retrieved from https://www.canada.ca/corporat... (Dostęp: 10.06.2025).
 
21.
Early Childhood Mental Health Consultation. (2025). Retrieved from https://www.ecmhc.org/ (Dostęp: 10.06.2025).
 
22.
The Incredible Years. (2025). The Incredible Years Parent, Teacher, and Child Programs: Foundations and Future. Retrieved from.
 
23.
https://www.incredibleyears.co...- teacher-and-child-programs-foundations-and-future (Dostęp: 10.06.2025).
 
Journals System - logo
Scroll to top