ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (157-170)
Depresja u dzieci w wieku przedszkolnym – wczesne objawy, diagnoza i możliwości interwencji
Więcej
Ukryj
| 1 |
Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Depresja według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) jest coraz częściej występującą chorobą współczesnego człowieka. Narastająca skala problemu nie obejmuje tylko osób dorosłych, ale coraz częściej dotyka dzieci. Depresja u podopiecznych w wieku przedszkolnym staje się coraz poważniejszym wyzwaniem zarówno dla specjalistów, jak i dla społeczeństwa. W Polsce, jak i w innych krajach, dysforia emocjonalna wielokrotnie pozostaje nierozpoznana, co może mieć poważne konsekwencje dla rozwoju młodszego pokolenia.
Cel: Celem niniejszego artykułu jest nakreślenie specyfiki zaburzeń depresyjnych wśród małych dzieci, podanie ogólnych cech depresji, sposobów diagnozy oraz możliwości interwencji, a także roli nauczyciela przedszkolnego oraz systemowego wsparcia w Polsce i za granicą. Dokonane zostanie również porównanie sytuacji w Polsce z innymi krajami, przytaczając przykłady skutecznych strategii interwencyjnych.
Metody: W badaniu zastosowano metaanalizę publikacji (raportów z badań, artykułów) na temat depresji dzieci.
Wyniki i wnioski: Na podstawie dokonanej analizy można stwierdzić, że depresja dzieci jest problemem, który wymaga kompleksowego podejścia, zrozumienia i wsparcia. Zwrócono uwagę na niedostateczną wiedzę pedagogów na powyższy temat oraz brak adekwatnego wsparcia w zakresie wczesnego rozpoznawania i interwencji.
INFORMACJE O WERYFIKACJI ANTYPLAGIATOWEJ I RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (23)
1.
Arska-Karyłowska, B. (2012). Choroba czy złe samopoczucie? Głos Pedagogiczny, (11).
2.
Bilenberg, N. (2007). Lista kontrolna zachowań dzieci (CBCL) i materiały pokrewne: standaryzacja i walidacja w duńskich próbach populacyjnych i klinicznych. Acta Psychiatrica Scandinavica.
3.
Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży: żyć, nie umierać – poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin.
4.
Jerzak, M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.
Goodman, R. (2001). Właściwości psychometryczne kwestionariusza mocnych i słabych stron. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40 (11).
6.
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (red.). (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.
Kendall, P. C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
8.
Komisja Europejska/EACEA/Eurydice. (2019). Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
9.
Lintonen, T., Konu, A. I. (2006). Profil dobrego samopoczucia – internetowe narzędzie promocji zdrowia w szkole. Promocja i edukacja, 13(4).
10.
Musiał, A. (2007). Depresja - rys historyczny. Psychatria, Psychologia Kliniczna, 7(1).
11.
Pużyński, S., Wciórka, J. (2007). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków: UWM Vesalius.
12.
Rola, J. (2001). Depresja u dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
13.
Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (2010). Psychiatria. T. 2. Wrocław: Elsevier Urban & Partner.
14.
Silver, J., Olino, T. M., Luby, J., Hawes, M. H., Carlson, G. A., Klein, D. N. (2021). Reliability and Validity of Preschool Feelings Checklist. Research on Child and Adolescent Psychopathology.
15.
Turno, M. (2010). Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
16.
Finnish National Agency for Education. (2021). Hyvinvointiprofiili i Varhainen Tuki.
21.
Early Childhood Mental Health Consultation. (2025). Retrieved from
https://www.ecmhc.org/ (Dostęp: 10.06.2025).
22.
The Incredible Years. (2025). The Incredible Years Parent, Teacher, and Child Programs: Foundations and Future. Retrieved from.