BOOK CHAPTER (196-211)
The Concept of Subject-Oriented Personality in the Face of the Threat of War and Other Civilizational Challenges – in the Pedagogical Aspect
More details
Hide details
| 1 |
Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
KEYWORDS
ABSTRACT
The article explores the formation of a subject-oriented personality in children and adolescents in the face of contemporary social, civilizational, and geopolitical threats. The author identifies four key components of subjectivity: freedom, responsibility, equality in relationships, and agency. The text emphasizes the importance of intentional education that strengthens personal autonomy, fosters psychological resilience, and prepares young people for life in times of uncertainty and crisis. Practical educational strategies and the vital role of pedagogy and psychology in shaping prosocial and responsible attitudes are discussed. The article is a call for systemic and consistent support of subject-oriented personality development as a foundation for a resilient society.
INFORMATION ABOUT ANTI-PLAGIARISM CHECKING AND PEER REVIEW
Article has been screened for originality
REFERENCES (23)
1.
Bartnik, C. S. (2013). Personalizm. Lublin. Wydawnictwo KUL.
2.
Bee, H. (2004). Teorie rozwoju. W: Psychologia rozwoju człowieka. (s. 34 – 64). Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ka.
3.
Bakewell, S. (2016). Kawiarnia egzystencjalistów. Wolność, być i inne sprawy ostateczne (K. Rojek, Tłum.). Warszawa. Wydawnictwo Czarna Owca.
4.
Brzezińska, A. I. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
5.
Brzezinska A., Janiszewska-Rain J. (2005). W poszukiwaniu złotego środka. Rozmowy o rozwoju człowieka. Wydawnictwo Znak.
6.
Dubas E. ( 2017) O podmiotowości w kontekście pedagogicznym. Edukacja Dorosłych, nr 2. (s.21-36).
7.
Gałuszka A. Emocje – ich znaczenie i zadania. Journal of Education. Health and Sport. 2022. 147-159.
9.
Jastrzębski J., Baranowska M. (2015) Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu się poczucia kontroli u dzieci w wieku przedszkolnym. ISSN 2082-7067 Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio.
10.
Kluz T. (2007). Psychospołeczne uwarunkowania wyboru wartości przez młodzież. Toruń. Wydawnictwo Akapit.
11.
Kołodziejczyk, J. (2019). Wychowanie do odpowiedzialności. Między przymusem a autonomią. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.
Kozielecki, J. (2001). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie Żak.
13.
Masten, A. S. (2014). Ordinary Magic: Resilience in Development. Wrocław. Wydawnictwo: Lingua.
14.
Mazurkiewicz E. (1995). Diagnostyka w pedagogice społecznej. W: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie Warszawa: Wydawnictwo Żak.
15.
Myers Dawid.G.(2003). Psychologia społeczna. Poznań. Wydawnictwo: Zysk i S-ka.
16.
Nowicka, E. (2000). Podmiotowość i tożsamość jednostki w społeczeństwie ponowoczesnym. W: A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Warszawa. Wydawnictwo Scholar.
17.
Nowicka-Koziełło, E. (2010). Podmiotowość w warunkach pluralizmu kulturowego. Warszawa. Kwartalnik: Studia Socjologiczne, 1972.
18.
Obuchowski, K. (2002). Człowiek intencjonalny. O podstawach autonomii psychicznej. Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ka.
19.
Pachociński, R. (2008). Podmiotowość w edukacji. Wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie Żak.
20.
Rachman, S. (2005). Zaburzenia lękowe, przeł. J. Kowalczewska, Gdańsk. Wydawnictwo: GWP.
21.
Stewart J. (2005) Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
22.
Zimbardo, P. G., & Sword, L. (2020). Odważni i wrażliwi. Jak wychować ludzi odpornych psychicznie i społecznie. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.