BOOK CHAPTER (13-36)
Pedagogical and ethical significance of crises in human development and upbringing
More details
Hide details
| 1 |
Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II |
KEYWORDS
ABSTRACT
The article deals with the issue of crises, which is increasingly making its presence felt in scientific studies, as well as in everyday life. Crises, seen as a transitional moment in the whole of human life, are inscribed in development and are also subject to certain regularities and possibilities of periodization along with developmental periods. Among the many approaches to crises, the search for the pedagogical and ethical meaning of crises is marked, in which, through a phenomenological description of the phenomenon, its essence and meaning is sought. As Stefan Kunowski (1909-1977) notes, we need such a search also from the position of pedagogy, in order to go beyond the narrowed and specialized elaborations of this issue and to try to grasp physical, social or spiritual development in a meaningful way. According to Kunowski, this need is answered by “pedagogy as a science of comprehensive human development”, developing a theory of stratified human development, “which brings together all the developmental possibilities of people”. The appropriate resolution of a crisis projects into the subsequent phases and successively experienced subsequent crises that accompany human life, causing differentiation in the experiences gained and resulting in the results in the form of unique – individual and social effects of development and upbringing.
INFORMATION ABOUT ANTI-PLAGIARISM CHECKING AND PEER REVIEW
Article has been screened for originality
REFERENCES (16)
2.
Erikson E.H. (1980), Identity and the life cycle. New York: Norton.
3.
Erikson E.H. (2000), Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis.
4.
Flores D'Arcais G. (1981), Linee di una pedagogia della persona, “Rassegna di Pedagogia. Pädagogische Umschau”. Padova, 39, n.1, s. 51-52.
5.
Guardini R. (1939), Welt und Person. Versuche zur christlichen Lehre vom Menschen. Würzburg: Werkbund-Verlag.
6.
Guardini R. (1953), Die Lebensalter. Ihre ethische und pädagogische Bedeutung. Würzburg: Werkbund-Verlag.
7.
Guardini R. (1991), Podstawy pedagogiki (1928), W: Tenże, Bóg daleki - Bóg bliski. Poznań: "W drodze", s. 270-278.
8.
Kornas-Biela D. (2009), Pedagogika prenatalna. Nowy obszar nauk o wychowaniu. Lublin: KUL.
9.
Kunowski S. (1946), Proces wychowawczy i jego struktury. Temperament, indywidualność, charakter, osobowość. Zarys teorii z 12 wykresami. Lublin: Instytut Pracy Nauczycielskiej.
10.
Kunowski S. (1993), Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
11.
Molęda-Zdziech M. (2011), Pojęcie kryzysu globalnego i rola mediów w jego przedstawianiu, „Prace i Materiały Instytutu Studiów Międzynarodowych”. Szkoła Główna Handlowa, nr 40, s. 109-126.
12.
Nowak M. (2003), Koncepcja osoby i jej znaczenie w teorii pedagogicznej Stefana Kunowskiego, W: M. Nowak - T. Ozóg - A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie. LUBLIN, Wydawnictwo KUL, s. 147-168.
13.
Nowak M. (2004), Aksjologia wychowania dorosłych w ujęciu Romana Guardiniego, W: J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia edukacji dorosłych. Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 41-60.
14.
Nowak M. (2008), Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
15.
Szczurek-Boruta A. (2010), Kryzys tożsamości, W: T. Pilch (r. n.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement „A-Ż”. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 263-268.
16.
Szewczuk W. (1985), Słownik psychologiczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.