PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (13-36)
Pedagogiczne i etyczne znaczenie kryzysów w rozwoju i wychowaniu człowieka
 
 
Więcej
Ukryj
1
Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W artykule została podjęta problematyka kryzysów, która coraz bardziej zaznacza swoją obecność w naukowych opracowaniach, jak też w życiu codziennym. Kryzysy postrzegane jako moment przejściowy w całokształcie życia człowieka są wpisane w rozwój i także podlegają określonym prawidłowościom i możliwościom periodyzacji wraz z okresami rozwojowymi. Wśród wielu ujęć kryzysów zaznacza się poszukiwanie pedagogicznego i etycznego ich znaczenia, w którym przez opis fenomenologiczny zjawiska, poszukiwana jest jego istota i znaczenie. Jak zauważa Stefan Kunowski (1909-1977) potrzebujemy takich poszukiwań także z pozycji pedagogiki, aby wyjść poza zawężone i specjalistyczne opracowania tej problematyki i w sposób istotny starać się ująć rozwój fizyczny, społeczny czy też duchowy. Na tę potrzebę odpowiada, według Kunowskiego, „pedagogika jako nauka o wszechstronnym rozwoju człowieka”, wypracowując teorię warstwicowego rozwoju człowieka, „która łączy w sobie wszystkie możliwości rozwojowe ludzi”. Odpowiednie rozwiązanie kryzysu rzutuje na dalsze fazy i kolejno przeżywane następne kryzysy, które towarzyszą życiu ludzkiemu, powodując zróżnicowanie w zdobywanych doświadczeniach i owocując rezultatami w postaci niepowtarzalnych i indywidualnych oraz społecznych efektów rozwoju i wychowania.
INFORMACJE O WERYFIKACJI ANTYPLAGIATOWEJ I RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
 
REFERENCJE (16)
1.
Czernyak P. (2017), Come superare una crisi esistenziale, W: https://www.wikihow.it/Superar... (pobrano 15.IV.2025).
 
2.
Erikson E.H. (1980), Identity and the life cycle. New York: Norton.
 
3.
Erikson E.H. (2000), Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis.
 
4.
Flores D'Arcais G. (1981), Linee di una pedagogia della persona, “Rassegna di Pedagogia. Pädagogische Umschau”. Padova, 39, n.1, s. 51-52.
 
5.
Guardini R. (1939), Welt und Person. Versuche zur christlichen Lehre vom Menschen. Würzburg: Werkbund-Verlag.
 
6.
Guardini R. (1953), Die Lebensalter. Ihre ethische und pädagogische Bedeutung. Würzburg: Werkbund-Verlag.
 
7.
Guardini R. (1991), Podstawy pedagogiki (1928), W: Tenże, Bóg daleki - Bóg bliski. Poznań: "W drodze", s. 270-278.
 
8.
Kornas-Biela D. (2009), Pedagogika prenatalna. Nowy obszar nauk o wychowaniu. Lublin: KUL.
 
9.
Kunowski S. (1946), Proces wychowawczy i jego struktury. Temperament, indywidualność, charakter, osobowość. Zarys teorii z 12 wykresami. Lublin: Instytut Pracy Nauczycielskiej.
 
10.
Kunowski S. (1993), Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
 
11.
Molęda-Zdziech M. (2011), Pojęcie kryzysu globalnego i rola mediów w jego przedstawianiu, „Prace i Materiały Instytutu Studiów Międzynarodowych”. Szkoła Główna Handlowa, nr 40, s. 109-126.
 
12.
Nowak M. (2003), Koncepcja osoby i jej znaczenie w teorii pedagogicznej Stefana Kunowskiego, W: M. Nowak - T. Ozóg - A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie. LUBLIN, Wydawnictwo KUL, s. 147-168.
 
13.
Nowak M. (2004), Aksjologia wychowania dorosłych w ujęciu Romana Guardiniego, W: J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia edukacji dorosłych. Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 41-60.
 
14.
Nowak M. (2008), Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
 
15.
Szczurek-Boruta A. (2010), Kryzys tożsamości, W: T. Pilch (r. n.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement „A-Ż”. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 263-268.
 
16.
Szewczuk W. (1985), Słownik psychologiczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
 
Journals System - logo
Scroll to top