PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
BOOK CHAPTER (57-71)
Occupational Pressure in the Teaching Profession as a Factor Contributing to Burnout 
 
More details
Hide details
1
Uniwersytet w Siedlcach
 
 
INFORMATION ABOUT ANTI-PLAGIARISM CHECKING AND PEER REVIEW
Article has been screened for originality
 
REFERENCES (41)
1.
Barling, J., Keloway, E.K., Frone M.R. (2004). Handbook of Work Stress, Thousand Oaks- London-New Delhi: Sage Publications.
 
2.
Brudnik, M. (2009). Perception of self-efficacyand professional burnout in general educationteachers. Human Movement, 10(2), 170–175.
 
3.
Dudek, B., Waszkowska, M., Hanke, W. (2004). Ochrona zdrowia pracowników przed skutkami stresu zawodowego, Łódź: Oficyna Wydawnicza instytutu Medycyny Pracy.
 
4.
Florczykiewicz J. (2024). Presja jako źródło stresu nauczycielskiego i jej edukacyjne konsekwencje, W: Ku demokratycznej szkoły: zaangażowanie w propagowanie świata, Górnikowska-Zwolak Elżbieta, Kuszak Kinga (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s.187-204.
 
5.
Freudenberger, H. J. (1974). Staff burn-out. Journal of Social Issues, 30(1), 159–165. https://doi.org/10.1111/ j.1540-4560.1974.tb00706.x.
 
6.
Garrick, A., Winwood, P. C., Mak, A. S., Cathcard, S., Bakker, A. B. i Lushington, K. (2014). Prevalence and organisational factors of psychological injury among Australian school teachers. Australasian Journal of Organizational Psychology, 7(5), 1–12.
 
7.
Gliński, M. (2014). Preferencje zawodowe a stres zawodowy wśród nauczycieli. Psychologia Wychowawcza, 6, 37–54.
 
8.
Głowacka, A. (2024). Wypalenie zawodowe nauczycieli szkół ogólnodostępnych i specjalnych - moderująca rola stresu, radzenia sobie ze stresem oraz poczucia własnej skuteczności - przegląd badań, W.: Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.), (Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami i o zróżnicowanych potrzebach. Kotrowersje – wyzwania - konsekwencje zaniechań, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 261-270.
 
9.
Gucwa, K. (2022). Syndrom wypalenia zawodowego wśród polskich nauczycieli, Humanistic Corpus, Iss. 45, 123-130.
 
10.
Heszen-Niejodek I. Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom III. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Strelau J (red). GWP, Gdańsk 2003: 465-492.
 
11.
Hurrell J. J., Kelloway E. K., Psychological Job Stress, [w:] Environmental and Occupational.
 
12.
Medicine, red. W. N. Rom, wyd. 4, Lippincott-Raven, New York 2007.
 
13.
Kałążna-Drewińska U., Negocjacje w biznesie. Kluczowe problemy, Wydawnictwo Akademii.
 
14.
Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 2006.
 
15.
Kirenko, J., Zubrzycka-Maciąg, T. (2011). Współczesny nauczyciel. Studium wypalenia zawodowego. Lublin: UMCS.
 
16.
Krawulska-Ptaszyńska, A.(1992). Analiza czynników wypalenia zawodowego u nauczycieli szkół średnich. Przegląd Psychologiczny, 35.
 
17.
Mandal, E. (1999). Syndrom wypalenia zawodowego a tożsamość płciowa nauczycielek. Psychologia Wychowawcza, 1, 27–33.
 
18.
Maslach, C. (2004). Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowej. W: H. Sęk (red.), Wypale-nie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie (s. 15).Warszawa: WN PWN.
 
19.
Maslach, C. i Jackson, S. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 81(2), 99–113.
 
20.
Mościcka, A., Drabek, M. (2010). Mobbing w środowisku pracy nauczyciela. W: J. Pyżalski., D. Merecz (red.) Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków: Impuls, s. 75 -98.
 
21.
Nalaskowski, A. (1997). Nauczyciele z prowincji u progu reformy edukacji. Toruń: A. Marszałek.
 
22.
Nowosad, I., Błaszczyk, K. (2004). W zaklętym kręgu lęków. U źródeł niepowodzeń współpracy nauczycieli z rodzicami. W: I. Nowosad, M. J. Szymański (red.): Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy. Zielona Góra – Kraków, Oficyna Wydawnicza UZ.
 
23.
Ogińska-Bulik, N. (2006). Stres w zawodach usług społecznych. Źródła – konsekwencje – zapobieganie. Warszawa: Difin.
 
24.
Osękowska, E. (2022). Wypalenie zawodowe nauczycieli w szkołach specjalnych, Przedsiębiorczość-Edukacja, 18(2), 219-228. DOI: 10.24917/20833296.182.14 [Dostęp: 12.05.2025].
 
25.
Plichta P. (2009): Nauczyciele i rodzice. O rodzajach relacji i wzajemnym postrzeganiu. W: I. Chrzanowska, B. Jachimczak, D. Podgórska-Jachnik (red.): Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Trudy dorastania, trudy dorosłości. Łódź: WSP – Edukacyjna Grupa Projektowa.
 
26.
Pyżalski, J. (2010). Stresory w środowisku pracy nauczyciela. W: J. Pyżalski J., D. Merecz (red.) Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków: Impuls, (s.53-74).
 
27.
Rasku, A., Kinneun, U. (2003). Job conditions and wellness among Finnish upper secondary school teachers. Psychology & Health, 18(4), 441–456.
 
28.
Rokowska A (2008). Opór psychologiczny młodzieży: rola źródła i kierunku presji społecznej w kwestii ujednolicenia ubioru w szkole, PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA, 2008 * tom 13, nr 2, s. 47–56.
 
29.
Sęk, H. (1994). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Społeczne i podmiotowe uwarunkowania. W: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej (s. 325–343). Poznań–Toruń: Edytor.
 
30.
Sęk, H. (2000). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie (s. 149–167). Warszawa: WN PWN.
 
31.
Sęk H. (2007). Uwarunkowania i mechanizmy wypalenia zawodowego w modelu społecznej psychologii poznawczej. W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
32.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2009). Does School Context Matter? Relations with Teacher Burnout and Job Satisfaction. Teaching and Teacher Education, 25, 518-524. http://dx.doi.org/10.1016/j.ta..., [dostęp: 01.06.2025].
 
33.
Szczygieł, M. (2020). Stres w pracy nauczyciela - wybrane uwarunkowania. Kultura - Społeczeństwo - Edukacja, 18(2), 311-329.
 
34.
Terelak J., (2001). Psychologia stresu, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
 
35.
Tucholska, S. (2003). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL.
 
36.
Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL.
 
37.
S. Tucholska, Stres zawodowy u nauczycieli. Poziom nasilenia i symptomy, „Psychologia Wychowawcza” 1999, nr 3, s. 227‒236..
 
38.
Unterbrink, T., Zimmermann, L. Pfeifer, R., Wirsching, M., Brächler, E., Bauer, J. (2008). Parameters influencing health variables in a sample of 949 German teachers. Int Arch Occup Environ Health 82, 117–123 (2008). https://doi.org/10.1007/s00420... [Dostęp: 02.05.2025].
 
39.
Wilhelm K., Kovess V., Rios-Seidel C., Finch A., (2004). Work and mental health, “Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology”, 39(11), p. 866-873; DOI: 10.1007/s00127-004-0869-7, [Dostęp: 01.06.2025].
 
40.
Zabel, R H., Lyman W. B., King, T. R..(1984). A Model of Stress and Burnout Among Teachers of Behaviorally Disordered Students. Behavioral Disorders, vol. 9, no. 3, 1984, pp. 215–21. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/43.... [Dostęp: 13.06. 2025].
 
41.
Zbiegień-Maciąg Z. (red.), (2006). Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem, Kraków: Wolter Kluwer.
 
Journals System - logo
Scroll to top