PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
BOOK CHAPTER (224-241)
Psychological support for children and young people with (re)emigration experience
 
 
 
More details
Hide details
1
Akademia Wymiaru Sprawiedliwości
 
 
KEYWORDS
ABSTRACT
The article discusses the phenomenon of child and youth re-emigration, which means the return of young people and their families to their homeland after a period of emigration. The re-emigration of children and youth constitutes a distinct, specific area of interest for researchers due to the need for educational and social integration. Re-emigration requires adaptation to new environment and is often associated with identity conflict and acculturation stress, especially for young people. Particular attention is paid to the challenges faced by children and youth returning to Poland: adaptation to the Polish education system, language barriers, cultural differences, and social and emotional problems. The article emphasizes the role of schools and state institutions in the readaptation process and the need for psychological and pedagogical support for returnees. The author points to the need to develop effective integration strategies that will facilitate young returnees' adaptation at the individual, social, and systemic levels.
INFORMATION ABOUT ANTI-PLAGIARISM CHECKING AND PEER REVIEW
Article has been screened for originality
 
REFERENCES (29)
1.
Bera, R. (2019). Tożsamość kulturowa dzieci powracających z emigracji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
 
2.
Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology: An International Review 46 (1), pp. 5–68, DOI: https://doi.org/10.1111/j.1464....
 
3.
Bhabha, H. K. (1994). The Location of Culture. London: Routledge.
 
4.
Cekiera, R., Kijonka, J., Żak, M. (red.). (2022). Emigracja jako doświadczenie. Studium na przykładzie migrantów powrotnych do województwa śląskiego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
 
5.
Cudak, H., Szczepaniak-Wiecha, I. (2020). Edukacja wobec migracji i mobilności. Praktyka i wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej.
 
6.
Cieślińska, B. (2015). Reemigracja Polaków z Wielkiej Brytanii – próba interpretacji nowego zjawiska. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 41 (3), ss. 105–128.
 
7.
Czeranowska, O., Parutis, V., Trąbka, A. (2023). Between settlement, double return and re emigration: motivations for future mobility of Polish and Lithuanian return migrants, Comparative Migration Studies, 11 (1), pp. 11-28, DOI: 10.1186/s40878-023-00350-3.
 
8.
Durlik, J., Grzymała-Moszczyńska, J., Szydłowska, P., Grzymała-Moszczyńska, H., Klakla, J. B. (2016). Praca diagnostyczna i terapeutyczna z powracającymi dziećmi i młodzieżą – praktyczne wskazówki dla psychologów. Psychologia Wychowawcza 10, ss. 267–283, DOI: 10.5604/00332860.1234660.
 
9.
Grzymała-Moszczyńska H., Kwiatkowska A., Roszak J. (2010) (red.). Ways and Crossroads. Migrations of Polish people in the European Union after 1st May 2004. Psychological and sociological analysis. Kraków: Wydawnictwo Nomos.
 
10.
Grzymała-Moszczyńska, J. (2014). Psychologiczne aspekty powrotów z emigracji – przegląd teoretyczny. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, ss. 148-162.
 
11.
Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik, J., Szydłowska, P. (2016). (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka.
 
12.
Grzymała-Moszczyńska, H., Grzymała-Moszczyńska, J., Durlik, J., Szydłowska, P., Klakla, J. B. (2016). Poradnie psychologiczno – pedagogiczne w obliczu powrotów dzieci i młodzieży z emigracji. Psychologia wychowawcza 10, ss. 172-186, DOI: 10.5604/00332860.1234530.
 
13.
Grzymała-Moszczyńska, J., Durlik, J., Szydłowska, P., Grzymała-Moszczyńska, H. (2016). Język polski – swój czy obcy? O wyzwaniach językowych dzieci powracających z emigracji. Języki Obce w Szkole 1, s. 118-122.
 
14.
Iglicka, K. (red.). (2010). Powroty Polaków po 2004 roku. W pętli pułapki migracji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
 
15.
Kulska, J. (2020). Edukacyjne wyzwania dzieci powracających z emigracji. Kultura i Edukacja 2 (128), ss. 115–130.
 
16.
Lubasińska, E. (2016). Migracje dzieci i młodzieży – konsekwencje edukacyjne i wychowawcze. Rocznik Pedagogiczny 39, ss. 235-249.
 
17.
Lysgaard, S. (1955). Adjustment in a foreign society: Norwegian Fulbright grantees visiting the United States. International Social Science Bulletin 7, ss. 45–51.
 
18.
Okólski, M. (2012). Mobilność międzynarodowa Polaków po akcesji do Unii Europejskiej: ujęcie systemowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
 
19.
Pilch, T. (red.). (2006). Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. T. 5. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
 
20.
Rokitowska-Malcher, J. (red.). (2021). Czynniki ekonomiczne i pozaekonomiczne poakcesyjnych remigracji Polaków ze szczególnym uwzględnieniem województwa dolnośląskiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
 
21.
Sińczuch, M. (red.). (2021). Powroty do Polski – integracja dzieci z doświadczeniem migracyjnym w systemie oświaty. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UJ.
 
22.
Słowik, A. (2020). “It was better in London” – about Polish re emigrants and their children. Rocznik Andragogiczny 27, ss. 11-31, DOI: 10.12775/RA.2020.001.
 
23.
Stankiewicz, K., Żurek, A. (2023). Children of Return Migrants in a Polish School: Linguistic and (Inter)cultural Challenges. Polish Journal of Educational Studies 75 (1), ss. 93-106, DOI: 10.2478/poljes-2023-0009.
 
24.
Szydłowska-Klakla, P., Durlik, J., Grzymała-Moszczyńska, H. (2019). Returning Children Migrants – Main Challenges in School Environment. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny 1 (171), ss. 171-192, DOI: 10.4467/25444972SMPP.19.008.10258.
 
25.
Szydłowska-Klakla, P., Durlik, J., Grzymała-Moszczyńska, J., Grzymała-Moszczyńska, H. (2018). (Nie)równe traktowanie dzieci powracających w polskiej szkole. Edukacja Międzykulturowa 7(2), ss. 200-224, DOI: 10.15804/em.2017.02.13.
 
26.
Ślusarczyk, M. (2013). Powroty migracyjne dzieci do Polski – sytuacja szkolna i integracja społeczna. Kultura i Społeczeństwo 57 (1), ss. 123-142.
 
27.
Tajfel, H. (1981). Human Groups and Social Categories—Studies in Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
 
28.
Wojciechowska, L. (2018). Kształtowanie tożsamości dzieci powracających z emigracji. Forum Oświatowe 30 (1), ss. 77-91.
 
29.
Zawadzka, A. (2022). Doświadczenia dzieci reemigrantów – studium przypadku uczniów powracających z Wielkiej Brytanii. Pedagogika Społeczna 80(2), ss. 45-63.
 
Journals System - logo
Scroll to top