ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (224-241)
Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży z doświadczeniem (re)emigracji
Więcej
Ukryj
| 1 |
Akademia Wymiaru Sprawiedliwości |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł omawia zjawisko reemigracji dzieci i młodzieży, czyli powrotu młodych osób wraz z rodzinami do ojczystego kraju po okresie emigracji. Reemigracja dzieci i młodzieży stanowi osobny, specyficzny obszar zainteresowania badaczy, ze względu na konieczność integracji edukacyjnej i społecznej, a tym samym wymaga adaptacji do warunków życia w nowej przestrzeni życiowej i często wiąże się z konfliktem tożsamościowym oraz stresem akulturacyjnym, zwłaszcza u młodych osób. Szczególną uwagę poświęcono wyzwaniom, z jakimi mierzą się dzieci i młodzież powracająca do kraju: adaptacja w polskim systemie edukacji, bariera językowa, różnice kulturowe oraz problemy społeczne i emocjonalne. Artykuł podkreśla rolę szkoły i instytucji państwowych w procesie readaptacji oraz potrzebę wsparcia psychologicznego i pedagogicznego dla reemigrantów. Autorka wskazuje na konieczność tworzenia skutecznych strategii integracyjnych, które ułatwią młodym reemigrantom adaptację na poziomie indywidualnym, społecznym i systemowym.
INFORMACJE O WERYFIKACJI ANTYPLAGIATOWEJ I RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (29)
1.
Bera, R. (2019). Tożsamość kulturowa dzieci powracających z emigracji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
2.
Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology: An International Review 46 (1), pp. 5–68, DOI:
https://doi.org/10.1111/j.1464....
3.
Bhabha, H. K. (1994). The Location of Culture. London: Routledge.
4.
Cekiera, R., Kijonka, J., Żak, M. (red.). (2022). Emigracja jako doświadczenie. Studium na przykładzie migrantów powrotnych do województwa śląskiego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
5.
Cudak, H., Szczepaniak-Wiecha, I. (2020). Edukacja wobec migracji i mobilności. Praktyka i wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej.
6.
Cieślińska, B. (2015). Reemigracja Polaków z Wielkiej Brytanii – próba interpretacji nowego zjawiska. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 41 (3), ss. 105–128.
7.
Czeranowska, O., Parutis, V., Trąbka, A. (2023). Between settlement, double return and re emigration: motivations for future mobility of Polish and Lithuanian return migrants, Comparative Migration Studies, 11 (1), pp. 11-28, DOI: 10.1186/s40878-023-00350-3.
8.
Durlik, J., Grzymała-Moszczyńska, J., Szydłowska, P., Grzymała-Moszczyńska, H., Klakla, J. B. (2016). Praca diagnostyczna i terapeutyczna z powracającymi dziećmi i młodzieżą – praktyczne wskazówki dla psychologów. Psychologia Wychowawcza 10, ss. 267–283, DOI: 10.5604/00332860.1234660.
9.
Grzymała-Moszczyńska H., Kwiatkowska A., Roszak J. (2010) (red.). Ways and Crossroads. Migrations of Polish people in the European Union after 1st May 2004. Psychological and sociological analysis. Kraków: Wydawnictwo Nomos.
10.
Grzymała-Moszczyńska, J. (2014). Psychologiczne aspekty powrotów z emigracji – przegląd teoretyczny. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, ss. 148-162.
11.
Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik, J., Szydłowska, P. (2016). (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka.
12.
Grzymała-Moszczyńska, H., Grzymała-Moszczyńska, J., Durlik, J., Szydłowska, P., Klakla, J. B. (2016). Poradnie psychologiczno – pedagogiczne w obliczu powrotów dzieci i młodzieży z emigracji. Psychologia wychowawcza 10, ss. 172-186, DOI: 10.5604/00332860.1234530.
13.
Grzymała-Moszczyńska, J., Durlik, J., Szydłowska, P., Grzymała-Moszczyńska, H. (2016). Język polski – swój czy obcy? O wyzwaniach językowych dzieci powracających z emigracji. Języki Obce w Szkole 1, s. 118-122.
14.
Iglicka, K. (red.). (2010). Powroty Polaków po 2004 roku. W pętli pułapki migracji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
15.
Kulska, J. (2020). Edukacyjne wyzwania dzieci powracających z emigracji. Kultura i Edukacja 2 (128), ss. 115–130.
16.
Lubasińska, E. (2016). Migracje dzieci i młodzieży – konsekwencje edukacyjne i wychowawcze. Rocznik Pedagogiczny 39, ss. 235-249.
17.
Lysgaard, S. (1955). Adjustment in a foreign society: Norwegian Fulbright grantees visiting the United States. International Social Science Bulletin 7, ss. 45–51.
18.
Okólski, M. (2012). Mobilność międzynarodowa Polaków po akcesji do Unii Europejskiej: ujęcie systemowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
19.
Pilch, T. (red.). (2006). Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. T. 5. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
20.
Rokitowska-Malcher, J. (red.). (2021). Czynniki ekonomiczne i pozaekonomiczne poakcesyjnych remigracji Polaków ze szczególnym uwzględnieniem województwa dolnośląskiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
21.
Sińczuch, M. (red.). (2021). Powroty do Polski – integracja dzieci z doświadczeniem migracyjnym w systemie oświaty. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UJ.
22.
Słowik, A. (2020). “It was better in London” – about Polish re emigrants and their children. Rocznik Andragogiczny 27, ss. 11-31, DOI: 10.12775/RA.2020.001.
23.
Stankiewicz, K., Żurek, A. (2023). Children of Return Migrants in a Polish School: Linguistic and (Inter)cultural Challenges. Polish Journal of Educational Studies 75 (1), ss. 93-106, DOI: 10.2478/poljes-2023-0009.
24.
Szydłowska-Klakla, P., Durlik, J., Grzymała-Moszczyńska, H. (2019). Returning Children Migrants – Main Challenges in School Environment. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny 1 (171), ss. 171-192, DOI: 10.4467/25444972SMPP.19.008.10258.
25.
Szydłowska-Klakla, P., Durlik, J., Grzymała-Moszczyńska, J., Grzymała-Moszczyńska, H. (2018). (Nie)równe traktowanie dzieci powracających w polskiej szkole. Edukacja Międzykulturowa 7(2), ss. 200-224, DOI: 10.15804/em.2017.02.13.
26.
Ślusarczyk, M. (2013). Powroty migracyjne dzieci do Polski – sytuacja szkolna i integracja społeczna. Kultura i Społeczeństwo 57 (1), ss. 123-142.
27.
Tajfel, H. (1981). Human Groups and Social Categories—Studies in Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
28.
Wojciechowska, L. (2018). Kształtowanie tożsamości dzieci powracających z emigracji. Forum Oświatowe 30 (1), ss. 77-91.
29.
Zawadzka, A. (2022). Doświadczenia dzieci reemigrantów – studium przypadku uczniów powracających z Wielkiej Brytanii. Pedagogika Społeczna 80(2), ss. 45-63.