PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
BOOK CHAPTER (37-56)
The upbringing of the preschool child to values in a time of individualism and consumerism
 
More details
Hide details
1
Akademia Tarnowska
 
 
KEYWORDS
ABSTRACT
This article investigates the axiological issues related to the upbringing of preschool children in the time of the rapid socio-cultural changes based on individualisation, consumerism and radical liberalism. The main objective of the article is to present the process of upbringing a preschool child to values in the postmodern context. Among crucial questions that need to be addressed are: what is the main threat in the process of upbringing in values and to values in contemporary society? Will a child influenced by a postmodern mentality accept, internalise and apply the values in the everyday life? What measures need to be taken to educate children, especially the youngest ones, to adopt as their own the values recognised by Christian civilization? To what extent do kindergarten teachers and educators recognise the current educational challenges arising from the current socio-cultural context?
 
REFERENCES (22)
1.
Bauman Z., Globalizacja, PIW, Warszawa 2000.
 
2.
Chałas K., Wartości w programie wychowawczym szkoły służące integralnemu rozwojowi i wychowaniu ucznia, ORE, Warszawa 2017.
 
3.
Dzisiejsze aspiracje katechezy rodzinnej. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2005.
 
4.
Głąbiński J., Formacja osoby w kontekście społecznym. Krytyczna analiza wybranych materiałów dydaktycznych do nauczania religii w gimnazjum i liceum powstałych w Polsce po 2001 roku, Wydawnictwo UPJPII, Kraków 2019.
 
5.
Hoffman B., Wpływ reklamy komercyjnej na dziecko, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 2019, s. 14-26.
 
6.
Kobierzycki T., Filozofia osobowości. Od antycznej teorii duszy do współczesnej teorii osoby, Wyd. Eneteia, Warszawa 2001.
 
7.
Kopczyński T., Pomiędzy cyfrową demencją a cyfrową równowagą. Kontrola rodzicielska w urządzeniach mobilnych, Wychowanie w rodzinie 22 (2020) nr 1, s. 267-281.
 
8.
Kultura w kręgach wartości, red. L. Dyczewski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2001.
 
9.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, 1993, s. 194-259.
 
10.
Levinas E., Etyka i nieskończony, tł. B. Opolska-Kokoszka, Wyd. Naukowe PAT, Kraków 1991.
 
11.
Mariański J., Moralność w kontekście społecznym, Wyd. Nomos, Kraków 2014.
 
12.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, RW KUL, Lublin 1999.
 
13.
Olbrycht K., Dlaczego boimy się wartości w wychowaniu?, Edukacja i Dialog, 2000, nr 2, s. 26–32.
 
14.
Osewska E., Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Biblos, Tarnów 2004, s. 158-299.
 
15.
Osewska E., Value Education in the Polish Family, w: Strengthening Families, red. J. Stala, J. Garmaz, Kraków 2016, s. 303-316.
 
16.
Osewska E., Rodzina i szkoła w Polsce wobec współczesnych wyzwań wychowawczych, Wydawnictwo UPJPII, Kraków 2020.
 
17.
Siembida M., Wychowanie w wartościach i do wartości dzieci w wieku przedszkolnym, Uniwersytet Śląski, Cieszyn 2023.
 
18.
Skrzydlewski P., Osoba w przestrzeni publicznej. Wybrane zagadnienia z filozofii człowieka i polityki, WAM, Kraków 2016.
 
19.
Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie, red. J. Mariański, L. Smyczek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
 
20.
Witek K. Zachowania prospołeczne dzieci w wieku przedszkolnym, Uniwersytet Pedagogiczny im KEN, Kraków 2020, s. 40-46.
 
21.
Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, red. E. Osewska, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011.
 
22.
Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, RW KUL, Lublin 1997.
 
Journals System - logo
Scroll to top