ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (37-56)
Wychowanie dziecka przedszkolnego do wartości w dobie indywidualizmu i konsumpcjonizmu
Więcej
Ukryj
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł poświęcony jest zagadnieniom aksjologicznym związanym z wychowaniem dzieci w wieku przedszkolnym w czasach gwałtownych przemian społeczno-kulturowych opartych na indywidualizacji, konsumpcjonizmie i radykalnym liberalizmie. Głównym celem artykułu jest przedstawienie procesu wychowania dziecka w wieku przedszkolnym w duchu wartości w kontekście postmodernistycznym. Wśród kluczowych pytań, na które należy odpowiedzieć, znajdują się: co stanowi główne zagrożenie w procesie wychowania w duchu wartości i to do wartości we współczesnym społeczeństwie? Czy dziecko pod wpływem mentalności postmodernistycznej zaakceptuje, zinternalizuje i zastosuje wartości w życiu codziennym? Jakie środki należy podjąć, aby wychować dzieci, zwłaszcza te najmłodsze, tak aby przyjęły za swoje wartości, te uznawane przez cywilizację chrześcijańską? W jakim stopniu nauczyciele przedszkolni i wychowawcy dostrzegają aktualne wyzwania edukacyjne wynikające z obecnego kontekstu społeczno-kulturowego?
REFERENCJE (22)
1.
Bauman Z., Globalizacja, PIW, Warszawa 2000.
2.
Chałas K., Wartości w programie wychowawczym szkoły służące integralnemu rozwojowi i wychowaniu ucznia, ORE, Warszawa 2017.
3.
Dzisiejsze aspiracje katechezy rodzinnej. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2005.
4.
Głąbiński J., Formacja osoby w kontekście społecznym. Krytyczna analiza wybranych materiałów dydaktycznych do nauczania religii w gimnazjum i liceum powstałych w Polsce po 2001 roku, Wydawnictwo UPJPII, Kraków 2019.
5.
Hoffman B., Wpływ reklamy komercyjnej na dziecko, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 2019, s. 14-26.
6.
Kobierzycki T., Filozofia osobowości. Od antycznej teorii duszy do współczesnej teorii osoby, Wyd. Eneteia, Warszawa 2001.
7.
Kopczyński T., Pomiędzy cyfrową demencją a cyfrową równowagą. Kontrola rodzicielska w urządzeniach mobilnych, Wychowanie w rodzinie 22 (2020) nr 1, s. 267-281.
8.
Kultura w kręgach wartości, red. L. Dyczewski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2001.
9.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, 1993, s. 194-259.
10.
Levinas E., Etyka i nieskończony, tł. B. Opolska-Kokoszka, Wyd. Naukowe PAT, Kraków 1991.
11.
Mariański J., Moralność w kontekście społecznym, Wyd. Nomos, Kraków 2014.
12.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, RW KUL, Lublin 1999.
13.
Olbrycht K., Dlaczego boimy się wartości w wychowaniu?, Edukacja i Dialog, 2000, nr 2, s. 26–32.
14.
Osewska E., Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katechezy. Część II, red. J. Stala, Biblos, Tarnów 2004, s. 158-299.
15.
Osewska E., Value Education in the Polish Family, w: Strengthening Families, red. J. Stala, J. Garmaz, Kraków 2016, s. 303-316.
16.
Osewska E., Rodzina i szkoła w Polsce wobec współczesnych wyzwań wychowawczych, Wydawnictwo UPJPII, Kraków 2020.
17.
Siembida M., Wychowanie w wartościach i do wartości dzieci w wieku przedszkolnym, Uniwersytet Śląski, Cieszyn 2023.
18.
Skrzydlewski P., Osoba w przestrzeni publicznej. Wybrane zagadnienia z filozofii człowieka i polityki, WAM, Kraków 2016.
19.
Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie, red. J. Mariański, L. Smyczek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
20.
Witek K. Zachowania prospołeczne dzieci w wieku przedszkolnym, Uniwersytet Pedagogiczny im KEN, Kraków 2020, s. 40-46.
21.
Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, red. E. Osewska, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011.
22.
Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, RW KUL, Lublin 1997.