PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
BOOK CHAPTER (201-219)
Involvement of the management team in socially responsible business strategies, opportunities, and threats
 
 
More details
Hide details
1
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
 
 
KEYWORDS
ABSTRACT
More and more society believes that Corporate Social Responsibility (CSR) and Sustainable Development (SD) have influenced the way business functions in Poland. It is emphasized that the main obstacles in the implementation of CSR include the lack of understanding of the idea by the management and the perception of CSR as sponsorship activities. Among the benefits related to CSR and sustainable development achieved by organizations are mentioned inside the company and outside the company values, increasing the level of employee involvement and increasing brand recognition as socially responsible. The study discusses the importance of the process of building corporate value through CSR, the role of managers in shaping new competencies, and the approach to CSR as a real element of the company’s strategy, marketing, branding, research and development, and innovation. Enterprises, consciously striving for sustainable development, must start by defining their impact on the environment – both negative and positive, expressed, inter alia, in reporting good CSR practices. The article aims to define a transformational CSR focused on changes in existing business models and to define the importance of management in the field of social responsibility.
 
REFERENCES (28)
1.
Adamczyk J., Nitkiewicz T. (2007). Programowanie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, s. 27.
 
2.
Amini M., Bienstock C.C. (2014). Corporate sustainability: An integrative definitione and framework to evaluate corporate practice and guide academic research, „Journal of Cleaner Production” 76, s. 12–19.
 
3.
Anguelov K. (2019). Research for Usefulness of Agile Methods in Creative Business, International Conference on Creative Business for Smart and Sustainable Growth (CREBUS), Sandanski, Bulgaria, s. 1–5.
 
4.
Ashrafi M., Magnan G.M., Adams M., Walker T.R. (2020). Understanding the Conceptual Evolutionary Path and Theoretical Underpinnings of Corporate Social Responsibility and Corporate Sustainability, „Sustainability” 12(3), s. 760.
 
5.
Burchell J. (2008). The Corporate Social Responsibility Reader, Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York, s. 111–118.
 
6.
CSR Consulting, SDGs w praktyce. Przewodnik dla Firm, CSR Consulting Warszawa 2016.
 
7.
Dymowski J., Szymańska M. (2009). CSR Raport Specjalny. Społeczna odpowiedzialność biznesu, „Brief”, s. 2.
 
8.
EY, Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych 2017, Fundacja Firmy Rodzinne, Warszawa 2017.
 
9.
Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Menedżerowie/Menedżerki 500. Badanie GoodBrand oraz FOB, Warszawa 2010.
 
10.
Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Menedżerowie CSR 2020. Warszawa 2020.
 
11.
Griffin R.W. (2004). Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
 
12.
Institute for the Future for the University of Phoenix Research Institute, https://www.iftf.org/uploads/m..., Future Work Skills 2020 [dostęp: 9.05.2021].
 
13.
Jabłoński A. (2008). Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych. Tworzenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa opartej na jakości i kryteriach ekologicznych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
 
14.
Jabłoński A. (2010). Zrównoważony rozwój a zrównoważony biznes w budowie wartości przedsiębiorstw odpowiedzialnych społecznie, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, OTTIMA plus Sp. z o.o., Dąbrowa Górnicza, s. 16.
 
15.
Koźmiński A.K. (2013). Ograniczone przywództwo, Studium empiryczne, Poltex, Warszawa.
 
16.
Liczmańska-Kopcewicz K., Mizera K., Pypłacz P. (2019). Corporate Social Responsibility and Sustainable Development for Creating Value for FMCG Sector Enterprises, „Sustainability” 11(20), s. 5808.
 
17.
Luoma-Aho, V. (2015). Understanding Stakeholder Engahgement: faith folders, Hateholders and fakeholders, „Research Journal of the Institute for Public Relations”, 1.
 
18.
Łukasiński W. (2010). Aspekt ekologiczny w koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, 10.
 
19.
Matten D.J. Moon (2008). Implicit and explicit CSR: A conceptual framework for a comparative understanding of corporate social responsibility, „Acad. Manag. Rev” 33, 404–424.
 
20.
Marcinkowska M. (2010). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a ich wyniki ekonomiczne – aspekty teoretyczne, „Przegląd Organizacji”, 10.
 
21.
Park S.B. (2018). Multinationals and sustainable development: Does internationalization develop corporate sustainability of emerging market multinationals?, „Bussiness Strategy Environment”, 27, s. 1514–1524.
 
22.
Platforma SDG Sustainable Development Goals, https://www.un.org.pl, „Cele Zrównoważonego Rozwoju” [dostęp: 4.05.2021].
 
23.
Schaltegger S., Hansen E.G., Lüdeke-Freund F. (2016). Business Models for Sustainability: Origins, Present Research, and Future Avenues, „Organ. Environ” 29, s. 3–10.
 
24.
Shuili D., Goksel Y., Bstieler L. (2016). Sustainability, Social Media Driven Open Innovation, and New Product Development Performance, „Journal of Product Innovation Management” 33, s. 3–37.
 
25.
Stawicka E. (2017). Sustainable development and the business context of CSR benefits on the Polish market, „Oeconomia” 16(3), s. 73–81.
 
26.
Stawicka E. (2021). Sustainable Development in the Digital Age of Entrepreneurship, „Sustainability” vol. 13, nr 8, s. 1–11.
 
27.
Sroka R. (2021). Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu. Poltex, Warszawa.
 
28.
Turker D. (2009). How Social Responsibility inluences Organizational Commitment, „Journal of Business Ethics” 89, s. 189–204.
 
Journals System - logo
Scroll to top