Wstęp: Celem badania było określenie związku między poziomem samooceny a odczuwanym stresem akademickim wśród studentów, ze szczególnym uwzględnieniem strategii radzenia sobie ze stresem. Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 121 studentów różnych kierunków studiów uczelni niepublicznej w Polsce. Zastosowano standaryzowane narzędzia: Skalę Samooceny Rosenberga (SES) oraz Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS). Wyniki analizowano z użyciem korelacji i porównań międzygrupowych. Wyniki: Uzyskane wyniki wskazują na istotną zależność między samooceną a preferowanym stylem radzenia sobie. Wysoka samoocena sprzyja strategiom zadaniowym i emocjonalnej regulacji, podczas gdy niska samoocena koreluje z unikaniem, impulsywnością i podatnością na stres emocjonalny. Wnioski: Wnioski z badania potwierdzają, że samoocena pełni funkcję zasobu psychicznego w warunkach presji akademickiej. Studenci o wyższej samoocenie częściej sięgają po strategie adaptacyjne, co może chronić ich dobrostan psychiczny i wspierać efektywność edukacyjną. Konieczne wydaje się rozwijanie uczelnianych form wsparcia oraz edukacja studentów w zakresie zarządzania stresem i budowania odporności psychicznej.
INFORMACJE O WERYFIKACJI ANTYPLAGIATOWEJ I RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE(21)
1.
Barasch, M. (1994). The healing path: A soul approach to illness. New York: Tarcher/Putnam.
Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (2000). The nature and function of self-esteem: Sociometer theory. Advances in Experimental Social Psychology, 32, 1–62. https://doi.org/10.1016/S0065-....
Caldwell, K., Harrison, M., Adams, M., Quin, R., & Greeson, J. (2010). Developing mindfulness in college students through movement-based courses: Effects on self-regulatory self-efficacy, mood, stress, and sleep quality. Journal of American College Health, 58(5), 433–442. https://doi.org/10.1080/074484....
Davidson, R. J., & McEwen, B. S. (2012). Social influences on neuroplasticity: Stress and interventions to promote well-being. Nature Neuroscience, 15(5), 689–695. https://doi.org/10.1038/nn.309....
Diener, E., & Diener, M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68(4), 653–663. https://doi.org/10.1037/0022-3....
Galanakis, M., Palaiologou, A., Patsi, G., Velegraki, J., & Darviri, C. (2016). A literature review on the connection between stress and self-esteem. Psychology, 7(5), 687–694. https://doi.org/10.4236/psych.....
Holmes, T. H., & Rahe, R. H. (1967). The social readjustment rating scale. Journal of Psychosomatic Research, 11(2), 213–218. https://doi.org/10.1016/0022-3....
Jopp, D., & Schmitt, M. (2010). Dealing with negative life events: Differential effects of personal resources, coping strategies, and control beliefs. Psychology and Aging, 25(4), 944–955.
Le Vigouroux, S., Chevrier, B., Montalescot, L., & Charbonnier, E. (2025). Post-pandemic student mental health and coping strategies: A time trajectory study. Journal of Affective Disorders, 376, 260–268. https://doi.org/10.1016/j.jad.....
Marquez, J., Francis-Hew, L., & Humphrey, N. (2023). Protective factors for resilience in adolescence: Analysis of a longitudinal dataset using the residuals approach. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 17, Article 140, 1–24.
Sethi, J., Nagendra, H., & Ganpat, T. (2013). Yoga improves attention and self-esteem in underprivileged girl students. Journal of Education and Health Promotion, 2, Article 55.
Wan, P., Hu, J., Su, C., & Li, Q. (2024). Impact of intolerance of uncertainty on depression in college students during the COVID-19 pandemic: Coping strategies as mediators. Inquiry, 61, 469580241273119, 1–8. https://doi.org/10.1177/004695....
Wilczewska, A. (2013). Samoocena i poziom depresji studentów kierunków pedagogicznych i niepedagogicznych. Rozprawy Społeczne, 7(1), 109–124. https://rozprawyspoleczne.edu.....
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.