ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (510-527)
Kompetencje nauczycieli w zakresie interwencji kryzysowej
Więcej
Ukryj
1 |
Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie |
STRESZCZENIE
Dzisiejsza szkoła jest nie tylko miejscem, w którym przekazywana jest wiedza. Stała się również przestrzenią, w której uczniowie mogą doświadczać szeregu wyzwań emocjonalnych i społecznych. Codzienne sytuacje szkolne związane są z funkcjonowaniem w specyficznej grupie rówieśniczej. Kryzysy, takie jak przemoc rówieśnicza, śmierć bliskiej osoby, rozwód rodziców lub nieoczekiwane traumatyczne wydarzenia, mogą mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie ucznia. Nauczyciele jako pierwsi oferują wsparcie w takich okolicznościach, co sprawia, że interwencja kryzysowa w szkole ma kluczowe znaczenie.
REFERENCJE (19)
1.
Badura-Madej W., Podstawowe pojęcia teorii kryzysu i interwencji kryzysowej, [w:] Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, wybór i opracowanie Wanda Badura-Madej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1999.
2.
Brudnik M., Interwencja kryzysowa w szkole – kryzys sytuacyjny, Forum Oświatowe 2(43), 2010, s. 49 – 65.
3.
Ciszewska K., Żyża S., Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej, ORE, Warszawa 2015.
4.
Cudowska A., Twórcza orientacja życiowa w sytuacjach kryzysowych, Kultura - Społeczeństwo - Edukacja 1/2022, s. 7-15.
5.
Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G., Psychologia i życie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.
6.
Greenstone J. L., Leviton S.C. za: M. Brudnik, Interwencja kryzysowa w szkole – kryzys sytuacyjny, Forum Oświatowe 2(43), 2010, s. 53.
7.
Gruszewska S., Nawigacja kryzysem osobistym a poprawa jakości życia w realizacji twórczych przedsięwzięć, Zeszyty Naukowe Collegium Balticum nr 14, Szczecin 2019.
8.
Jagieła J., Interwencja kryzysowa w szkole. Część IV. Elementy interwencji kryzysowej, „Psychologia w Szkole” nr 2, Poznań 2010.
9.
Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa z perspektywy psychosocjokulturowego paradygmatu kryzysu, [W:] D. Kubacka- Jasiecka, K. Mudyń, Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna – nowe ujęcia i możliwości, Toruń 2003.
10.
Lehtinen, V., Building Up Good Mental Health. Guidelines based on existing knowledge, STA- KES, 2008 Finland.
11.
Matusiak R. Dębicka A., Kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży – profilaktyka, pomoc, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. XII–XIII, Rzeszów 2023.
12.
Michalec- Jękot S., Interwencja kryzysowa jako potrzeba współczesności, [W:] Interwencja kryzysowa – implikacje badawcze i praktyczne, Wojtanowicz K., Duda M., Bursova J., [Red.], Kraków 2023, s. 45 – 60.
13.
Nowalska-Kapuścik D., Trajektorie rodzinne jako istotny element kształtowania strategii radzenia sobie w kryzysie na przykładzie województwa śląskiego, Wychowanie w Rodzinie 3/2022, s. 155-170.
14.
Oleś P.K., Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja., PWN, Warszawa 2011.
15.
Pikora P., Interwencja kryzysowa wobec osób doświadczających przemocy domowej, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Kryminologicznego im. prof. Stanisława Batawii 29/2022, s. 97-126.
16.
Sokołowska E., Kluczyńska S., Rola nauczycieli we wspieraniu i ochronie zdrowia psychicznego uczniów, Psychologia wychowawcza nr 30/2024, s. 129 – 147.
17.
Skłodowski, H., Psychologiczne wyzwania kryzysu [W:] H. Skłodowski [Red.], Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu (s. 9-11), Łódź: Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź 2010, s. 9 – 22.
18.
Sygulska K., Krupska M., Kryzys w życiu człowieka, Praca Socjalna nr 6(34) 2019, s. 93 – 108.
19.
Włodarczyk E., Zdarzenia losowe i sytuacja kryzysowa, [W:] Włodarczyk E., Cytlak I., Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych. Z teorii i praktyki pracy socjalnej, Poznań 2011, Seria Psychologia i Pedagogika nr 165, s. 356.