ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (69-90)
    Nieprzystosowanie rówieśnicze wśród uczniów upośledzonych w stopniu lekkim a piętnowanie „odmieńców”
    
        
    
    	
	 
    Więcej
    Ukryj
    
    	    	
    	    
    	    	    		    	    		    	    		
    
    
    
     
     
 
		
STRESZCZENIE
Upośledzenie umysłowe jest zaburzeniem występującym przed okresem  dorosłości,  charakteryzuje  się  znacznym  zaburzeniem  funkcji  po-znawczych i brakami w zachowaniach dostosowawczych. Dzieci z upośledzeniem umysłowym uczą się wolniej niż przeciętne dzieci i może potrwać dłużej, zanim nauczą się języka, zaczną rozwijać umiejętności społeczne, i dbać o swoje osobiste potrzeby, takie jak ubieranie czy jedzenie. Założono, że umysłowo upośledzeni uczniowie są niedostosowani społecznie i będą piętnowani. Postawiono również hipotezę, że dziewczęta i chłopcy będą  się  różnić  w  tym  względzie.  Pięćdziesiąt  psychicznie  opóźnionych  w rozwoju uczniów (dziewcząt i chłopców z lekkim stopniem upośledzenia)  ukończyło  zmodyfikowany  program.  Wyniki  analizy  statystycznej  wykazały, że u umysłowo opóźnionych uczniów stwierdzono umiarkowany  poziom  niedostosowania  rówieśników,  z    czego  u  chłopców  częściej  niż dziewcząt zauważono napiętnowanie odmieńców. Co więcej, stopień wzajemnego  niedostosowania  skorelowany  jest  z  napiętnowaniem  tylko  w grupie kobiet. Wyniki te zostały omówione w świetle hipotezy.