PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (186-195)
Poszukiwanie tożsamości dziecka – rola genealogii w procesie dorastania do samego siebie
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
Akademia Nauk Stosowanych WSGE im. A. De Gasperi w Józefowie
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Proces kształtowania tożsamości dziecka jest złożonym i wielowymiarowym zjawiskiem, zachodzącym w kontekście biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym. Jednym z kluczowych, choć często niedocenianych czynników wspierających ten proces jest genealogia — rozumiana nie tylko jako badanie przodków, lecz także jako praktyka przekazu międzypokoleniowego, narracji rodzinnej i refleksji nad dziedzictwem. W artykule przeanalizowano znaczenie genealogii w rozwoju tożsamości dziecka, odwołując się do koncepcji psychospołecznych, pedagogicznych i kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem roli rodziny jako przestrzeni zakorzenienia i eksploracji.
INFORMACJE O WERYFIKACJI ANTYPLAGIATOWEJ I RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
 
REFERENCJE (22)
1.
Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The Need to Belong: Desire for Interpersonal Attachments as a Fundamental Human Motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497–529.
 
2.
Bruner, J. (1990). Acts of Meaning. Cambridge: Harvard University Press.
 
3.
Fiese, B. H., & Sameroff, A. J. (1999). The Family Narrative Consortium: A Multidimensional Approach to Narratives. Monographs of the Society for Research in Child Development, 64(2), 1–36.
 
4.
Fivush, R., & Haden, C. A. (2003). Autobiographical Memory and the Construction of a Narrative Self: Developmental and Cultural Perspectives. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
 
5.
Fivush, R., & Merrill, N. (2016). An Ecological Systems Approach to Family Narratives. Memory Studies, 9(3), 305–314.
 
6.
Grotevant, H. D., & Cooper, C. R. (1985). Patterns of Interaction in Family Relationships and the Development of Identity Exploration in Adolescence. Child Development, 56(2), 415–428.
 
7.
Halbwachs, M. (1992). On Collective Memory. Chicago: University of Chicago Press.
 
8.
Hobsbawm, E., & Ranger, T. (1983). The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
 
9.
Kamiński, R. (2022). Psychospołeczne aspekty transmisji międzypokoleniowej. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
 
10.
Marcia, J. E. (1980). Identity in Adolescence. In J. Adelson (Ed.), Handbook of Adolescent Psychology,New York: Wiley, s. 159-187.
 
11.
McAdams, D. P. (2001). The Psychology of Life Stories. Review of General Psychology, 5(2), 100–122.
 
12.
McGoldrick M., (2007). Genogramy. Rozpoznanie i interwencja. Zysk i s-ka.
 
13.
McLean, K. C., & Pasupathi, M. (2012). Processes of Identity Development: Where I Am and How I Got There. Identity, 12(1), 8–28.
 
14.
Nelson, K. (2003). Self and Social Functions: Individual Autobiographical Memory and Collective Narrative. Memory, 11(2), 125–136.
 
15.
Piotrowski, Z. (2017). Wartości w wychowaniu międzypokoleniowym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
16.
Pratt, M. W., & Fiese, B. H. (2004). Family Stories and the Life Course: Across Time and Generations. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
 
17.
Reese, E., & Fivush, R. (2008). The Development of Collective Remembering. Memory, 16(3), 201–212.
 
18.
Sobczak, T. (2021). Pedagogika rodziny w praktyce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
 
19.
Wiśniewski, P. (2018). Historia rodzinna w procesie kształtowania tożsamości. Poznań: Wydawnictwo UAM, s.157-9.
 
20.
Wysocka, A. (2016). Tradycja i nowoczesność w edukacji rodzinnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
21.
Zielińska, M. (2020). Rola tradycji w budowaniu tożsamości dziecka. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
 
22.
Zielonka, B. (2018). Międzypokoleniowe aspekty wychowania. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s 39.
 
Journals System - logo
Scroll to top