PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (304-316)
Wpływ metod outdorowych na wychowanie uczniów z wybranych szkół podstawowych województwa lubelskiego
 
Więcej
Ukryj
1
Akademia Bialska im. Jana Pawła II
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Wstęp: Zwrócenie uwagi na wykorzystanie metod outdorowych w edukacji może być słuszne, ponieważ środowiska szkolne, szczególnie nauczyciele poszukują metod efektywnych w wychowaniu i nauczaniu. Dlatego podjęto badania, których zamierzeniem było pozyskanie informacji zwrotnej od uczniów szkół podstawowych na temat roli metod outdorowych w wychowaniu. Wymieniony cel wydaje się ciekawy z wielu powodów i wpisuje się w poszukiwanie efektywnych metod w wychowaniu młodych ludzi. Materiał i metody: Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Materiał źródłowy do opisu edukacji i metod outdorowych pozyskano z przeglądu treści artykułów naukowych pozyskanych z baz takich jak Google Scholar i Web of Science. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych za pomocą metody sondażu diagnostycznego, wśród 130 uczniów w wieku 9-14 lat uczęszczających do wybranych szkół podstawowych na terenie województwa lubelskiego. W badaniach posłużono się autorskim kwestionariuszem ankiety. Wyniki: Analiza zebranego materiału empirycznego pozwoliła na zrealizowanie zamierzonego celu i poznanie przykładów wykorzystania metod outdorowych w wychowaniu uczniów. Badani uczniowie wymienili korzyści wynikające z udziału w zajęciach outdorowych i wskazali takie formy zajęć outdoorowych, które im najbardziej się podobają. Wnioski: Wyniki badań pokazały atrakcyjność metod outdorowych, docenioną przez uczniów szkól podstawowych. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w różnych formach zajęć outdorowych na świeżym powietrzu. Dostrzegają również znaczenie tych metod w procesie wychowania, szczególnie zwrócili uwagę na budowanie współpracy w grupie rówieśniczej. Dlatego zwrócenie uwagi na ten obszar badań skłania do kontynuacji badań.
INFORMACJE O WERYFIKACJI ANTYPLAGIATOWEJ I RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
 
REFERENCJE (19)
1.
Bałachowicz, J., Tuszyńska, L. (red.). (2015). Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo APS.
 
2.
Bałachowicz, J., Halvorsen, K.V., Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna.Warszawa: Wydawnictwo APS.
 
3.
Brzeziński, J. (1984). Elementy badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
 
4.
Budniak, A. (2009). Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
 
5.
Carver, R. (1996). Theory for practice: A framework forthinking about experiential education. The Journal of Experiential Education, 19 (1), 8-13, https://doi.org/10.1177/105382....
 
6.
Christ, M. (2018). Leśne przedszkola jako sposób przeciwdziałania zespołowi deficytu natury. Chowanna, T.1 (50), s.199-218.
 
7.
Freeberg, W., Taylor, L. (1963). Programs in Out-door Education. Minneapolis, MN: Burgess Publishing Company.
 
8.
Louv, R. (2014). Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
 
9.
Mazuki, M.Y., Azlizam, A., Amin, M.T., Jaffry, Z. (2014). Outdoor education: its relationships to outdoor recreation. Malaysian Journal of Sport, Recreational and Education, Volume 1, No.1, 60-64.
 
10.
Neill, J. T. (2003). Reviewing and Benchmarking Adventure Therapy Outcomes: Applications of Meta-Analysis. Journal of Experiential Education, 25(3), 316-321. DOI:10.1177/105382590302500305.
 
11.
Neill, J. (2001). A Profi le of Outdoor Education Programs and their Implementation in Australia. Paper presented to the National Assembly for Youth Development, Miyazaki, Japan, 14 November.
 
12.
Przyrowski, Z.(2019). Integracja sensoryczna. Teoria, Diagnoza, Terapia. Warszawa: Empis & Sensum Mobile.
 
13.
Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M., Sanders, D., Benefield, P. (2004). A Review of Research on Outdoor Learning. Shrewsbury: Field Studies Council.
 
14.
Sinar, V. (2017). Outdoor Education for Kindergarten. Astra Salvensis. R. V, nr 9, s.57-64. Skubiak, B. (2016). Innowacje społeczne w teorii i praktyce. Barometr Regionalny, T. 14, nr 1, s. 29-33.
 
15.
Skubiak, B. (2021). Outdoor Education jako metoda edukacji i resocjalizacji. Edukacja Humanistyczna, nr 1 (44), s.143-154.
 
16.
Travlou, P. (2006). Wild Adventure Space, Literature Review. Edinburgh: OPEN space Research Centre.
 
17.
Waite, S., Pratt, N. (2017). Theoretical Perspectives on Learning Outside the Classroom – Relation ships Between Learning and Place. W: S. Waite (red.), Children Learning Outside the Classroom. London: From Birth to Eleven, Sage Publications Ltd.
 
18.
Wnuk, M., Zielonka, D., Purandare, B., Kaniewski, A., Klimberg, A., Ulatowska-Szostak, E., Palicka, E., Zarzycki, A., Kaminiarz, E. (2013). Przegląd koncepcji jakości życia w naukach społecznych. Hygeia Public Health, nr 48(1), s. 10–16.
 
19.
Żeber-Dzikowska, I., Bąk, J. (2021). Nauczyciel w lustrze refleksji. Rola twórczości pedagogicznej w kształceniu i praktyce zawodowej. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
 
Journals System - logo
Scroll to top