PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (72-90)
Edukacja w szachu (i macie) – pytanie o pedagogikę w świecie permanentnego kryzysu
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem niniejszego opracowania jest znalezienie i uzasadnienie właściwej formuły pytania o kluczowe wyzwanie przed którym staje współcześnie pedagogika i edukacja. W pewnym sensie jest to pytanie o pedagogikę „na miarę naszych czasów”. Konstruując porządek wywodu, jego narrację i sposób argumentowania opierano się na założeniu metody interpretacji humanistycznej, według którego bieg dziejom nadają ludzkie celowe działania, choć niekoniecznie zbieżne z historycznymi efektami, w których są skumulowane. Najważniejsza konkluzja jest mało odkrywcza, ale w przekonaniu autora nader ważna konkluzja: poważne myślenie o edukacji nie może współcześnie unikać zajęcia stanowiska w kwestii przyszłych konsekwencji permanentnych kryzysów dzisiejszego świata.
INFORMACJE O WERYFIKACJI ANTYPLAGIATOWEJ I RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
 
REFERENCJE (20)
1.
Aftergood, S. (2018). Governments want your smart devices to have stupid security flaws. Nature 560(7719), s. 550-552.
 
2.
Apollo, M. (2016). The good, the bad and the ugly – three approaches to management of human waste in a high-mountain environment. International Journal of Environmental Studies 74(1), s. 129–158.
 
3.
Biesta, G. J. J. (2016). The beautiful risk of education. Abingdon-New York: Rutledge.
 
4.
Bilgen, S. (2014). Structure and environmental impact of global energy consumption. Renewable and Sustainable Energy Reviews 38, s. 890-902.
 
5.
Bradatan, C., & Ungureanu, C. (2025). Crisis as a way of live. Angelaki. Journal of the Theoretical Humanities 30(2), s. 1–2. Pozyskano: (12.05.2025) Źródło: https://doi.org/10.1080/096972....
 
6.
Bricker, S.H., Banks, V.J., Galik, G., Tapete, D., Jones, R. (2017). Accounting for groundwater in future city visions, Land Use Policy 69, s. 618-630. Pozyskano: (18.05.2025) Źródło: https://www.sciencedirect.com/....
 
7.
Chandler, D. (2019). Crisis are the new normal: governing through resilience. w: B. Jessop, K. Knio (red.) The pedagogy of economic, political and social crises. Dynamics, construals and lessons (ss. 88-101). New York: Rutledge.
 
8.
Coverly de, E., McDonagh, P., O’Malley, L., & Patterson, M. (2008). Hidden Mountain: The Social Avoidance of Waste. Journal of Macromarketing 28(3), s. 289-303.
 
9.
Dąbrowski, K. (2021). Dezintegracja pozytywna, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
 
10.
Dimitrakou, I., & Ren, J. (2025). Critical geographies of everyday crisis. City, s. 1-19. Pozyskano: (15.06.2025) Źródło: https://doi.org/10.1080/136048....
 
11.
Erikson, E. H. (1968). Identity, youth and crisis. New York: W.W.Norton and Company.
 
12.
Erikson, E. H. (1982). The life cycle completed. New York: W.W.Norton and Company. Wyd. polskie: Erikson, E.H. (2002). Dopełniony cykl życia. Tłum. A. Gomola. Poznań: Rebis.
 
13.
Haddeland, I., Heinke, J., Biemans, H., Eisner, S., Flörke, M., Hanasaki, N., Konzmann, M., Ludwig, F., Masaki, Y., Schewe, J., Stacke, T., Tessler, Z. D., Wada, Y., & Wisser, D. (2014). Global water resources affected by human interventions and climate change. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 111(9), s. 3251–3256. Pozyskano: (18.05.2025) Źródło: http://www.jstor.org/stable/23....
 
14.
Hayhoe, K. (2022). Saving us: a climate scientist’s case for hope and healing in a divided world. New York: Simon and Schuster.
 
15.
Kolbert, E. (2016). Szóste wymieranie. Historia nienaturalna. Tłum. T. Grzegorzewska, P. Grzegorzewski. Warszawa: Wydawnictwo wab.
 
16.
Kuniyal, J. C. (2005). Solid Waste Management in the Himalayan Trails and Expedition Summits. Journal of Sustainable Tourism 13(4), 391–410. Pozyskano: (19.05.2025) Źródło: https://doi.org/10.1080/096695....
 
17.
Mathew T. (2014). The growing energy crisis. School Science 50(3-4), s. 22-27.
 
18.
Murawska, A. (2020). „Zwrot egzystencjalny” w edukacji jako odpowiedź na kryzysy wobec których staje człowiek. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 10(1), s. 79-92.
 
19.
Nalaskowski A. (2020). Wielkie zatrzymanie. Co się stało z ludźmi?. Kraków: Biały Kruk.
 
20.
Piotrowski, P. (2022). Pedagogika bez wiary w przyszłość. w: P. Piotrowski (red.) Pedagogika w świecie niepewności. Asepekty (ss. 289-336). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
 
Journals System - logo
Scroll to top