ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (165-180)
Sytuacja i problemy związane z edukacją dzieci-cudzoziemców
w polskiej szkole
Więcej
Ukryj
1 |
Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego
Wydział Nauk Społecznych w Warszawie |
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Edukacja dzieci imigrantów i związane z nią wyzwania częściej pojawiają się w kontekście integracji imigrantów niż w dyskusjach dotyczących
stricte edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Tymczasem należy
mieć na uwadze, że szkoła jest istotnym miejscem dla przebiegu tego
procesu. Integracja najczęściej przywoływana w kontekście migracji
i transnarodowości jest procesem dwustronnym. Dotyczy bowiem zarówno imigrantów, jak i społeczeństwa przyjmującego. Dla środowiska
szkolnego i edukacji dzieci oznacza to, że praca nauczyciela w klasie
wielokulturowej musi uwzględniać wiele działań skierowanych do uczniów z odmiennych kultur jak i do uczniów polskich, tworząc w klasie
platformę do pozytywnej integracji i otwierając wszystkich uczniów na
wzajemne poznanie.
Biorąc pod uwagę, że kształtowanie się otwartości społeczeństwa
przyjmującego i tolerancji jest procesem wymagającym czasu i ze względu na trudności związane ze zmianą postaw najlepiej przebiega wśród
osób młodych, szkoła jest doskonałym miejscem do jego przeprowadzania. Jako miejsce spotkań wielu kultur szkoła może promować postawy
związane z wielokulturowością i otwartością.
REFERENCJE (2)
1.
V. Todorovska-Sokolovska, Dzieci imigrantów. Nowe edukacyjne wyzwanie dla polskich szkół, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2009.
2.
M. Tur, Droga do uzyskania ochrony w Polsce, Materiały dla nauczycieli pracującymi z dziećmi uchodźczymi, Polska Akcja Humanitarna.