PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (35-48)
Szanse i zagrożenia wynikające z wykorzystania sztucznej inteligencji w szkołach podstawowych
 
Więcej
Ukryj
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Dynamizacja rozwoju sztucznej inteligencji jako dziedziny techniczno-naukowej jest nam powszechnie znana. Na płaszczyźnie edukacyjnej coraz częściej można dostrzec testowanie nowych możliwości technologicznych. W głównej mierze dotyczy to sfery nauczania i uczenia się. Celem niniejszego artykułu jest polemika nad najważniejszymi szansami i zagrożeniami płynącymi z korzystania sztucznej inteligencji w szkołach podstawowych. Wykorzystanie tych narzędzi w szkolnictwie otwiera nowe horyzonty nie tylko dla uczniów, ale także dla kadry pedagogicznej. Aby skorzystać z całego potencjału oferowanych nam możliwości, konieczne jest przemyślane wdrożenie sztucznej inteligencji do szkół. Zminimalizuje to ryzyko wystąpienia niepowodzeń i spowoduje wzrost zasobów nowoczesnej technologii.
 
REFERENCJE (21)
1.
Baker, T., Smith, L. (2019). Educ-AI-tion rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges. Retrieved from Nesta Foundation website: https://media.nesta.org.uk/doc..., (dostęp: 26.11.2023).
 
2.
Biswas, S. (2023). Role of Chat GPT in Education. W: https://papers.ssrn.com/sol3/D..., (dostęp: 25.01.2024).
 
3.
Blechar, Ł. (2019). Rewolucja sztucznej inteligencji a wzmacnianie inteligencji. pracy, 297 (2), 85-99. Humanizacja pracy. Technologiczno-społeczny wymiar sztucznej intelegencji. Władza algorytmów?.
 
4.
Ching, E. (2020). Understanding the 6 major capabilities of AI. W: https://medium.com/qavar/under... (dostęp: 26.11.2023).
 
5.
Fazlagić, J. (red.) (2022). Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, w: https://kwalifikacje.gov.pl/im... (dostęp: 26.11.2023).
 
6.
Fogel, D.B. (1995) Evolutionary Computation: Toward a New Philosophy of Machine Intelligence. Piscataway, NJ: IEEE Press.
 
7.
Goodfellow, I., Bengio, Y., & Courville, A. (2016). Deep learning. Cabridge, MA: MIT Press.
 
8.
Hałas, K. (2019). Zastosowanie nowych mediów w edukacji akademickiej, nr 1, 9-20. Kognitywistka i Media w Edukacji.
 
9.
Jaskuła, S. (2023). Sztuczna inteligencja w edukacji we współczesnej rzeczywistości hybrydalnej, 42(3), 13-26. Perspektywy Kultury, w: https://doi.org/10.35765/pk.20..., (dostęp: 26.11.2023).
 
10.
Katarzyna Gajda. Canva dla oświaty jako narzędzie wspomagające rozwój kompetencji interkulturowych i naukę języka obcego, 1, 65-71. Języki Obce w Szkole, w: https://www.ceeol.com/search/a... (dostęp: 26.11.2023).
 
11.
Kowalczyk, L. (2023). Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w działalności dydaktycznej i naukowej. (red.) L. Kowalczyk, F. Mroczko, 53 (1), 9-39. Pedagogika, zarządzanie, psychologia i inżynieria zarządzania wobec wyzwań współczesności, w: http://www.pracenaukowe.wwszip..., (dostęp: 20.12.2023).
 
12.
Koziej, S. (2023). Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji do wspierania edukacji inkluzyjnej, 23 (16), 11-20. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, w: https://czasopisma.uph.edu.pl/... (dostęp: 20.12.2023).
 
13.
Kuruliszwili, S. (2021). Sztuczna inteligencja–nowe wyzwanie edukacyjne, 605(10), 28-40. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.
 
14.
Ładysz, I. (2023). V edycja konferencji naukowej z serii Bezpieczna Młodzież – Młodzież wobec współczesnych zagrożeń. Prawda i fałsz w cyberprzestrzeni. Wrocław, 13 czerwca 2023 r., 1, 191-195. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego. https://www.ceeol.com/search/a..., (dostęp: 26.11.2023).
 
15.
McIlwraith, D., Marmanis, H., Babenko, D. (2017). Inteligentna sieć. Algorytmy przyszłości. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
 
16.
Różanowski, K. (2007). Sztuczna inteligencja: rozwój, szanse i zagrożenia, 2 (2), 109-135. Zeszyt Naukowy WWSI.
 
17.
Sewastianowicz, M. (2023). Rząd chce inwestować w kompetencje cyfrowe nauczycieli. W: https://www.prawo.pl/oswiata/k... (dostęp: 06.01.2024).
 
18.
Siemieniecka, D. (2021). Technologie w edukacji 4.0, 34, 227-250. Przegląd Badań Edukacyjnych, w: https://apcz.umk.pl/PBE/articl..., dostęp: 20.01.2024).
 
19.
Vincent-Lancrin, S., van der Vlies, R. (2020). Trustworthy artificial intelligence (AI) in education: Promises and challenges. OECD Education Working Papers, no. 218, w: https://read.oecd.org/10.1787/... (dostep: 20.01.2024).
 
20.
Wieczorek-Płochocka, W. (2021). Digital natives – szanse i zagrożenia wynikające z wykorzystania nowoczesnych mediów w procesie kształcenia, (red) M. Sitek, J. Bonet Navarro Sitek. Human Rights – Evolution in the digital era, ss. 159-173. Józefów: Wydawnictwo WSGE, w: https://www.wydawnictwo.wsge.e... (dostęp: 20.01.2024).
 
21.
Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., Gouverneur, F. (2019). Systematyczny przegląd badań nad zastosowaniami sztucznej inteligencji w szkolnictwie wyższym – gdzie są edukatorzy?, 16 (1), 1-27. Międzynarodowy Dziennik Technologii Edukacyjnych w Szkolnictwie Wyższym, w: https://www.parp.gov.pl/storag..., (dostęp: 26.11.2023).
 
Journals System - logo
Scroll to top