Dynamizacja rozwoju sztucznej inteligencji jako dziedziny techniczno-naukowej jest nam powszechnie znana. Na płaszczyźnie edukacyjnej coraz częściej można dostrzec testowanie nowych możliwości technologicznych. W głównej mierze dotyczy to sfery nauczania i uczenia się. Celem niniejszego artykułu jest polemika nad najważniejszymi szansami i zagrożeniami płynącymi z korzystania sztucznej inteligencji w szkołach podstawowych. Wykorzystanie tych narzędzi w szkolnictwie otwiera nowe horyzonty nie tylko dla uczniów, ale także dla kadry pedagogicznej. Aby skorzystać z całego potencjału oferowanych nam możliwości, konieczne jest przemyślane wdrożenie sztucznej inteligencji do szkół. Zminimalizuje to ryzyko wystąpienia niepowodzeń i spowoduje wzrost zasobów nowoczesnej technologii.
REFERENCJE(21)
1.
Baker, T., Smith, L. (2019). Educ-AI-tion rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges. Retrieved from Nesta Foundation website: https://media.nesta.org.uk/doc..., (dostęp: 26.11.2023).
Fazlagić, J. (red.) (2022). Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, w: https://kwalifikacje.gov.pl/im... (dostęp: 26.11.2023).
Jaskuła, S. (2023). Sztuczna inteligencja w edukacji we współczesnej rzeczywistości hybrydalnej, 42(3), 13-26. Perspektywy Kultury, w: https://doi.org/10.35765/pk.20..., (dostęp: 26.11.2023).
Katarzyna Gajda. Canva dla oświaty jako narzędzie wspomagające rozwój kompetencji interkulturowych i naukę języka obcego, 1, 65-71. Języki Obce w Szkole, w: https://www.ceeol.com/search/a... (dostęp: 26.11.2023).
Kowalczyk, L. (2023). Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w działalności dydaktycznej i naukowej. (red.) L. Kowalczyk, F. Mroczko, 53 (1), 9-39. Pedagogika, zarządzanie, psychologia i inżynieria zarządzania wobec wyzwań współczesności, w: http://www.pracenaukowe.wwszip..., (dostęp: 20.12.2023).
Ładysz, I. (2023). V edycja konferencji naukowej z serii Bezpieczna Młodzież – Młodzież wobec współczesnych zagrożeń. Prawda i fałsz w cyberprzestrzeni. Wrocław, 13 czerwca 2023 r., 1, 191-195. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego. https://www.ceeol.com/search/a..., (dostęp: 26.11.2023).
Siemieniecka, D. (2021). Technologie w edukacji 4.0, 34, 227-250. Przegląd Badań Edukacyjnych, w: https://apcz.umk.pl/PBE/articl..., dostęp: 20.01.2024).
Vincent-Lancrin, S., van der Vlies, R. (2020). Trustworthy artificial intelligence (AI) in education: Promises and challenges. OECD Education Working Papers, no. 218, w: https://read.oecd.org/10.1787/... (dostep: 20.01.2024).
Wieczorek-Płochocka, W. (2021). Digital natives – szanse i zagrożenia wynikające z wykorzystania nowoczesnych mediów w procesie kształcenia, (red) M. Sitek, J. Bonet Navarro Sitek. Human Rights – Evolution in the digital era, ss. 159-173. Józefów: Wydawnictwo WSGE, w: https://www.wydawnictwo.wsge.e... (dostęp: 20.01.2024).
Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., Gouverneur, F. (2019). Systematyczny przegląd badań nad zastosowaniami sztucznej inteligencji w szkolnictwie wyższym – gdzie są edukatorzy?, 16 (1), 1-27. Międzynarodowy Dziennik Technologii Edukacyjnych w Szkolnictwie Wyższym, w: https://www.parp.gov.pl/storag..., (dostęp: 26.11.2023).
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.