PL EN
Wydawnictwo
AWSGE
Akademia Nauk Stosowanych
WSGE
im. Alcide De Gasperi
ROZDZIAŁ KSIĄŻKI (296-310)
Uzależnienia u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
 
Więcej
Ukryj
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Zagadnienia dotyczące dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są współcześnie szczególnie obecne w literaturze pedagogicznej. Jednym z problemów, które doświadczają dzieci z SPE są uzależnienia. Rozdział ten podejmuje dyskusję w trzech obszarach. Pierwsza jego część zostanie poświęcona przedstawieniu sytuacji dzieci ze specjalnymi potrzebami w polskim systemie edukacji. W drugiej części pokrótce zaprezentowany zostanie problem uzależnień wśród dzieci. Natomiast trzecia część dotyczyć będzie problemu zasadniczego, czyli analizy problemu uzależnień wśród dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
 
REFERENCJE (25)
1.
Becker-Pestka, D., Dubis, M., Różyńska, S. (2018). Rodzina dysfunkcyjna i patologiczna w przestrzeni życiowej młodych dorastających, Wrocław.
 
2.
Białas, T. (2019). Nowe narkotyki jako problem zdrowia publicznego w Polsce. Serwis Informacyjny Uzależnienia.
 
3.
Bocian-Waszkiewicz, B. (2015). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej – przygotowanie i zadania nauczyciela, Student Niepełnosprawny, 15(8).
 
4.
Bociek K. (2021). Nowe uzależnienia w życiu dzieci i młodzieży, 2020, dokument PDF dostępny na stronie internetowej: https://www.wmbp.olsztyn.pl/im..., aktualizacja 25.11.2021.
 
5.
Chocholska,, P., Makaruk, K., Otawa, W., Pasek-Gilarska, A., Wojtasik, Ł., Wójcik Sz. (2012). Jak reagować na problem nadmiernego korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież. Poradnik dla szkół. Warszawa.
 
6.
Doroszewska, J. (1963). Nauczyciel, wychowawca w zakładzie leczniczym, PZWS, Warszawa.
 
7.
Dziubak, E. (2019). Telefon komórkowy – towarzysz życia dzieci i młodzieży, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.
 
8.
Góralczyk, E. (2009). Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu, Warszawa.
 
9.
Grzegorzewska, I., Felińska, A. (20180. Współczesne oblicze problemów klinicznych dzieci i młodzieży, Polskie Forum Psychologiczne, 23 (3).
 
10.
Krzyżak-Szymańska, E. (2019). Charakterystyka zjawiska problemowego używania Internetu oraz telefonu komórkowego przez młodzież uczącą się z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Raport końcowy, Katowice.
 
11.
Maciarz, A. (1996). Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo-wychowawczy, Yerbum, Zielona Góra.
 
12.
MEiN. (2021). Edukacja włączająca, https://www.gov.pl/web/edukacj..., aktualizacja 11.06.2021.
 
13.
Michniuk, A., Koniczna P., Pastwa, A. (2014). Młodzi pedagodzy kontra Digital natives, Kultura Popularna, 3(41).
 
14.
Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2010). Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa.
 
15.
Modrzejewska, B. (2020). FOMO i fonoholizm, Świat Problemów.
 
16.
Namysłowska, I. (2010). Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi w szkole. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa.
 
17.
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełno sprawnościami, Kraków.
 
18.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, On the Horizon. MCB University Press.
 
19.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku. (2011). Obserwatorium Integracji Społecznej, Problematyka uzależnień wśród dzieci i młodzieży – skala zjawiska w województwie podlaskim, Białystok.
 
20.
Sigda, K., Matusiak, R. (2016). Dysfunkcyjność współczesnej rodziny skutkiem różnego rodzaju uzależnień, Społeczeństwo i Rodzina.
 
21.
Szczepkowska, K. (2019). Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, Warszawa.
 
22.
Wallace, P. (2001). Psychologia Internetu, Poznań.
 
23.
Youn, K. D. (2017). Diagnoza kliniczna klientów uzależnionych od Internetu [w:] K. S. Young i C. Nabucco de Abreau (red.) Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia, Zamość.
 
24.
Zacharuk, T. (2011). Edukacja włącząjąca szansą dla wszystkich uczniów, Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny ‘Meritum’.
 
25.
Zając, D. (2018). Uzależnienie behawioralne. W niewoli czynności, Głos Pedagogiczny.
 
Journals System - logo
Scroll to top