Zagadnienia dotyczące dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są współcześnie szczególnie obecne w literaturze pedagogicznej. Jednym z problemów, które doświadczają dzieci z SPE są uzależnienia. Rozdział ten podejmuje dyskusję w trzech obszarach. Pierwsza jego część zostanie poświęcona przedstawieniu sytuacji dzieci ze specjalnymi potrzebami w polskim systemie edukacji. W drugiej części pokrótce zaprezentowany zostanie problem uzależnień wśród dzieci. Natomiast trzecia część dotyczyć będzie problemu zasadniczego, czyli analizy problemu uzależnień wśród dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
REFERENCJE(25)
1.
Becker-Pestka, D., Dubis, M., Różyńska, S. (2018). Rodzina dysfunkcyjna i patologiczna w przestrzeni życiowej młodych dorastających, Wrocław.
Bocian-Waszkiewicz, B. (2015). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej – przygotowanie i zadania nauczyciela, Student Niepełnosprawny, 15(8).
Bociek K. (2021). Nowe uzależnienia w życiu dzieci i młodzieży, 2020, dokument PDF dostępny na stronie internetowej: https://www.wmbp.olsztyn.pl/im..., aktualizacja 25.11.2021.
Chocholska,, P., Makaruk, K., Otawa, W., Pasek-Gilarska, A., Wojtasik, Ł., Wójcik Sz. (2012). Jak reagować na problem nadmiernego korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież. Poradnik dla szkół. Warszawa.
Krzyżak-Szymańska, E. (2019). Charakterystyka zjawiska problemowego używania Internetu oraz telefonu komórkowego przez młodzież uczącą się z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Raport końcowy, Katowice.
Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2010). Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa.
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełno sprawnościami, Kraków.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku. (2011). Obserwatorium Integracji Społecznej, Problematyka uzależnień wśród dzieci i młodzieży – skala zjawiska w województwie podlaskim, Białystok.
Youn, K. D. (2017). Diagnoza kliniczna klientów uzależnionych od Internetu [w:] K. S. Young i C. Nabucco de Abreau (red.) Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia, Zamość.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.